Coeli Asset Management breddar sitt svenska aktieerbjudande med UCITS-fonden Coeli Sverige Lux*

Den nya fonden är aktivt förvaltad och består i normalfallet av 20-25 bolag. Fonden har ingen specifik branschinriktning, utan fokuserar på att investera i svenska bolag som har en stark företagsledning, sund affärsmodell, stabil utdelning, och som visar på långsiktigt stabil tillväxtpotential.

Coeli Sverige Lux förvaltas av Christian Voboril som sedan tidigare är ansvarig förvaltare för Coelis fond Select Sverige. ”Jag är glad över att det starka resultatet i Select Sverige har väckt stort intresse, inte minst bland institutionella investerare, och att det nu möjliggjort ytterligare en fond med fokus på svenska kvalitetsbolag. Att starta en ny fond efter önskemål från investerare är ett stort erkännande av våra prestationer och investeringsfilosofi. Det kommer självklart att finnas stora likheter med Select Sverige. De investerare som vill ha en bredare portfölj utan att göra avkall på aktiv förvaltning med tydliga ställningstaganden kommer få det de efterfrågar.”, kommenterar Christian Voboril.

”Genom lanseringen av Coeli Sverige Lux kan vi nu erbjuda en svensk aktiefond i UCITS-format och därmed nå en bredare investerarbas”, säger Lukas Lindkvist, Chief Investment Officer på Coeli Asset Management. ”Christian har haft en fantastisk utveckling i Select Sverige. 2013 slutade fonden topp tre i sin kategori och per den sista november i år har fonden stigit med 24,83% mot index som stigit med 14,69% . Jag är övertygad om att Christian har alla förutsättningar för att skapa samma goda resultat med Coeli Sverige Lux”.

Första handelsdag för Coeli Sverige Lux var den 1 december 2014.

*Fonden marknadsförs i Sverige under namnet Coeli Sverige Lux. Fondens legala namn är Coeli SICAV I - Sverige Fund.

Chief Investment Officer

lukas.lindkvist@coeli.se