Collector Bank emitterar efterställda Tier 2 obligationer om 500 miljoner SEK

Göteborg, Sverige – Collector AB (publ) (Nasdaq Stockholm: COLL)

Collector Bank AB, ett helägt dotterbolag till Collector AB, har emitterat efterställda Tier 2 obligationer om 500 miljoner SEK. Emissionen möttes av ett stort intresse från nordiska institutionella investerare. De efterställda obligationerna emitteras under Collector Banks befintliga MTN-program med ett ramverk om 5 miljarder SEK, löptid på 10 år med första möjliga inlösen efter 5 år och en rörlig ränta om 3m STIBOR + 4.50%.

Carnegie Investment Bank har agerat finansiell rådgivare i transaktionen.

Lena Apler, Grundare och tillförordnad VD I Telefon 070-525 65 80 I E-post lena.apler@collectorbank.se
Pia-Lena Olofsson, CFO & Head of IR Collector I Telefon 070-858 04 53 I E-post pia-lena.olofsson@collectorbank.se
Åsa Hillsten, CCO & IR Collector I Telefon 070-081 81 17 I E-post asa.hillsten@collectorbank.se

Collector är en innovativ, digital nischbank som erbjuder finansieringslösningar för privat- och företagskunder. Sedan 2005 har Collector haft en årlig organisk intäktstillväxt om 30 % och en resultattillväxt (EAT) om 55 %. Verksamheten omfattar segmenten Privat och Företag. Inom Privat bedrivs utlåning till privatpersoner, faktura- och delbetalningstjänster till e-handels- och butikskunder, kreditkortstjänster samt inlåning. Segmentet Företag omfattar factoring- och företagskrediter riktat främst till små- och medelstora företag, fastighetskrediter, inkassoverksamhet för kunds räkning (uppdragsinkasso) samt förvärv av portföljer av förfallna fordringar. Bolaget har kontor i Göteborg (huvudkontor), Stockholm, Helsingfors och Oslo. Koncernen består av moderbolaget Collector AB (publ), helägda dotterbolaget Collector Bank AB där den huvudsakliga verksamheten bedrivs samt av Colligent Inkasso AB och Colligent Norge AS med uppdragsverksamhet och inkasso. Collector AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap-listan. Läs mer på www.collector.se.