Collector Bank i nytt samarbete med Mr Shoebox

Collector Bank inleder nytt finansieringssamarbete med Mr Shoebox.  Partnerskapet innebär att Mr Shoebox nu kan erbjuda samtliga sina kunder fakturafinansiering och företagskrediter genom Collector Banks skräddarsydda open banking-lösning.

Mr Shoebox erbjuder nästa generations cloudbaserade och mobila apptjänst för redovisning och bokföringstjänster. Cirka 85 procent av alla nya jobb inom EU de senaste fem åren är skapade av småföretag och genom samarbetet med Collector erbjuds nu företagarna effektiva och digitala finansieringslösningar genom bl.a realtidsanalyser av såväl intäkter som kostnader. Effektiviteten i kreditbedömningarna gör det enklare för företagen att ta rätt beslut kring sin finansiering.

– Collector Bank är den givna samarbetspartnern när det kommer till digitala finansieringslösningar. Tillsammans kan vi minska den administrativa bördan samt bidra till tillväxten för många av Europas småföretagare, säger Ken Bertling, VD Mr Shoebox.

– Att genom samarbetet med Mr Shoebox kunna erbjuda finansiering till en större grupp företagare är mycket positivt. Det är också extra glädjande att kunna etablera ett affärssamarbete med ett av våra fintechbolag som vi har investerat i genom Collector Ventures, säger Lena Apler, tf CEO på Collector.

Collector Ventures investerar i nya fintechbolag med en utpräglad digital inriktning där Collector Bank ser en teknisk och affärsmässig nytta. Collector Ventures ägarandel i Mr Shoebox uppgår till drygt 13%.

För ytterligare information:
Lena Apler, tf CEO Collector I Telefon 070-525 65 80 I E-post lena.apler@collectorbank.se
Clara Bolinder-Lundberg, IR Manager I Telefon 070-719 84 43 I E-post clara.bolinderlundberg@collectorbank.se

Collector är en ledande digital nischbank som utvecklar finansiella lösningar för privat- och företagskunder. För privatmarknaden erbjuder vi lån och sparande, faktura- och delbetalning, kreditkortstjänster och finansiella appar, medan segmentet företag innefattar betallösningar för e-handel och butik, factoring och företagskrediter, fastighetskrediter samt uppdragsinkasso. Koncernen består av moderbolaget Collector AB (publ), helägda dotterbolaget Collector Bank AB där den huvudsakliga verksamheten bedrivs, Colligent Inkasso AB och Colligent Inkasso AS med uppdragsverksamhet och inkasso, samt Collector Ventures med investeringar i FinTech. Bolaget har kontor i Göteborg (huvudkontor), Stockholm, Helsingfors och Oslo. Collector är noterat på Nasdaq Stockholm.