Collector Bank lanserar sparkonto i Finland

Göteborg, Sverige – Collector AB (publ) (Nasdaq Stockholm: COLL)

Collector Bank stärker nu sitt erbjudande till privatpersoner i Finland genom att lansera sparkonto med en räntesats på 0,6 %. Detta kommer att innebära att bankens valutaexponering minskar genom att erbjuda inlåning i euro, då en del av utlåningen är i samma valuta.

Den finska verksamheten innefattar idag privatlån, betallösningar för e-handel och detaljistkedjor, fastighets- och företagskrediter och factoring. I och med att privatpersoner i Finland nu erbjuds sparkonton med ränta stärks marknadspositionen ytterligare samtidigt som utlåningen kommer att kunna finansieras med inlåning i samma valuta.

-    Vi ser att lanseringen av sparkonto är ett positivt tillskott till vår produktportfölj i Finland. Genom att erbjuda sparkonto med ränta förbättrar vi våra kunders privatekonomi och får samtidigt inflöde i euro, säger Liza Nyberg, VD på Collector Bank.

Den nya produktlanseringen är en del av utvecklingen mot att ytterligare stärka rollen som en ledande digital aktör på finansmarknaderna i Sverige, Finland och Norge. Sparkontot i Finland kommer i dagsläget att ha en ränta på 0,60%, samt fria insättningar och uttag. Precis som det svenska sparkontot omfattas det finska av statlig insättningsgaranti på upp till 100 000 euro.

Läs mer om våra sparkonton och aktuella räntor i Sverige   https://www.collector.se/privat/spara-pengar/

Läs mer om vårt finska sparkonto : https://www.collector.fi/henkiloasiakkaat/saastotili/

Liza Nyberg, CEO Collector I Tel 073-910 00 00 I E-post liza.nyberg@collectorbank.se
Clara Bolinder-Lundberg, IR Manager Collector I Tel 070-719 84 43 I E-post clara.bolinderlundberg@collectorbank.se

Collector är en innovativ, digital nischbank som erbjuder finansieringslösningar för privat- och företagskunder. Sedan 2005 har Collector haft en årlig organisk intäktstillväxt om 30 % och en resultattillväxt (EAT) om 55 %. Verksamheten omfattar segmenten Privat och Företag. Inom Privat bedrivs utlåning till privatpersoner, faktura- och delbetalningstjänster till e-handels- och butikskunder, kreditkortstjänster samt inlåning. Segmentet Företag omfattar factoring- och företagskrediter riktat främst till små- och medelstora företag, fastighetskrediter, inkassoverksamhet för kunds räkning (uppdragsinkasso) samt förvärv av portföljer av förfallna fordringar. Bolaget har kontor i Göteborg (huvudkontor), Stockholm, Helsingfors och Oslo. Koncernen består av moderbolaget Collector AB (publ), helägda dotterbolaget Collector Bank AB där den huvudsakliga verksamheten bedrivs samt av Colligent Inkasso AB och Colligent Norge AS med uppdragsverksamhet och inkasso. Collector AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap-listan. Läs mer på www.collector.se.