Collector Bank lanserar sparkonto i Finland

Göteborg, Sverige – Collector AB (publ) (Nasdaq Stockholm: COLL)

Collector Bank stärker nu sitt erbjudande till privatpersoner i Finland genom att lansera sparkonto med en räntesats på 0,6 %. Detta kommer att innebära att bankens valutaexponering minskar genom att erbjuda inlåning i euro, då en del av utlåningen är i samma valuta.

Den finska verksamheten innefattar idag privatlån, betallösningar för e-handel och detaljistkedjor, fastighets- och företagskrediter och factoring. I och med att privatpersoner i Finland nu erbjuds sparkonton med ränta stärks marknadspositionen ytterligare samtidigt som utlåningen kommer att kunna finansieras med inlåning i samma valuta.

-   Vi ser att lanseringen av sparkonto är ett positivt tillskott till vår produktportfölj i Finland. Genom att erbjuda sparkonto med ränta förbättrar vi våra kunders privatekonomi och får samtidigt inflöde i euro, säger Liza Nyberg, VD på Collector Bank.

Den nya produktlanseringen är en del av utvecklingen mot att ytterligare stärka rollen som en ledande digital aktör på finansmarknaderna i Sverige, Finland och Norge. Sparkontot i Finland kommer i dagsläget att ha en ränta på 0,60%, samt fria insättningar och uttag. Precis som det svenska sparkontot omfattas det finska av statlig insättningsgaranti på upp till 100 000 euro.

Läs mer om våra sparkonton och aktuella räntor i Sverige  https://www.collector.se/privat/spara-pengar/

Läs mer om vårt finska sparkonto : https://www.collector.fi/henkiloasiakkaat/saastotili/

Liza Nyberg, CEO Collector I Tel 073-910 00 00 I E-post liza.nyberg@collectorbank.se
Clara Bolinder-Lundberg, IR Manager Collector I Tel 070-719 84 43 I E-post clara.bolinderlundberg@collectorbank.se