Collector Bank tecknar nytt stort factoringavtal

Collector Bank har tecknat ett nytt omfattande factoringavtal med sex av Valora International AG:s dotterbolag. Affären omfattar fakturaköp för Valoras verksamhet i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Avtalet innebär en ny kredit på cirka 800 MSEK vilket motsvarar en årlig fakturaköpsvolym om cirka 5 000 MSEK.

Valora International är verksam inom livsmedel, hudvård och kosmetika. Slutkunderna innefattar större livsmedelskedjor såsom Axfood, SOK, Coop och Ica. Valora är återförsäljare åt ett flertal välkända varumärken som t.ex. Pepsi och Kelloggs.

"Den här stora nya factoringaffären med en internationell solid aktör såsom Valora är ett kvitto på att vår nya produkt inom Exportfactoring efterfrågas. Utöver likviditet och god kunskap kan vi här bidra med snabbhet, flexibilitet och ett starkt systemstöd", kommenterar Collectors Banks CEO Stefan Alexandersson det nya avtalet.

Avtalet med Valora löper i två år och börjar gälla under januari 2016.

Stefan Alexandersson, CEO Collector I Telefon 070-607 38 87 I E-post stefan.alexandersson@collector.se
Clara Bolinder-Lundberg, IR Manager I Telefon 070-719 84 43 I E-post clara.bolinderlundberg@collector.se

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller regelverket vid Nasdaq Stockholm. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 december 2015. Börsen: Tickerkod COLL

Den här stora nya factoringaffären med en internationell solid aktör såsom Valora är ett kvitto på att vår nya produkt inom Exportfactoring efterfrågas. Utöver likviditet och god kunskap kan vi här bidra med snabbhet, flexibilitet och ett starkt systemstöd.
Stefan Alexandersson CEO Collector