Collector Bank utbildar programmerare i nytt traineeprogram

Göteborg, Sverige – Collector AB (publ) (Nasdaq Stockholm: COLL): I samarbete med Academic Work lanserar nu Collector Bank intensivutbildningen Collector Academy, för att kunna hitta och utveckla nya IT-talanger.

Collector Banks växande behov av utvecklare har lett fram till ett samarbete med Academic Work. Genom en skräddarsydd utbildning på 12 veckor kommer femton deltagare utbildas inom systemutveckling, med start i januari.

”Genom Collector Academy kan personer som redan kommit i kontakt med systemutveckling få en fantastisk kickstart i sin karriär och bidra med energi och nytänkade in i vår organisation.” säger Camilla Dorvall, CIO på Collector Bank.

Programmet är anpassat till de ramverk och tekniker som Collector Bank arbetar med. Varje kursdeltagare får en mentor i Collectors IT-organisation och får efter de 12 intensiva veckorna fortsätta att utvecklas tillsammans med utvecklingsteamen under ett år. Därefter är ambitionen att konsulterna blir överrekryterade.

Academy är Collector Banks första satsning på ett trainee-program, med syftet att attrahera juniora utvecklare och fylla kompetensbehoven i den fortsatta tillväxten.

”Samarbetet med Academic Work och lanseringen av Collector Academy stärker oss ytterligare som attraktiv arbetsgivare, så att vi kan säkerställa även en framtida innovativ och agil utvecklingsorganisation som är ledande i branschen.” fortsätter Camilla Dorvall.

Utbildningen har fokus på programmering inom backend. Därför söker man deltagare med ett stort tekniskt intresse. Potentiella deltagare är nyblivna ingenjörer eller systemutvecklare som vill vidareutvecklas, eller starkt motiverade personer med stor logisk förmåga.

”Antagningskraven kommer vara tuffa, men relevanta för uppgiften. Vi letar efter IT-ninjor som brinner för systemutveckling. Drivet och viljan att arbeta med hantverket som utvecklare är det vi letar efter.” avslutar Camilla Dorvall.

Utbildningen börjar den 23 februari och hålls på Collector Banks huvudkontor i Göteborg.

Camilla Dorvall, CIO Collector Bank I Telefon 070 – 207 58 66 I E-post camilla.dorvall@collectorbank.se
Sandra Schedwin, HR Director I Telefon 073 – 712 05 23 I E-post sandra.schedwin@collectorbank.se