Collector investerar i Glamma och Credit Kudos – stärker sin position som digital innovatör

Göteborg, Sverige – Collector AB (publ.) (Nasdaq Stockholm: COLL). Collector investerar i Glamma och Credit Kudos genom Collector Ventures KB och stärker sin position som digital innovatör.

Collector samarbetar idag med ett antal FinTech-bolag. För att möjliggöra en fortsatt hög innovationskraft investerar Collector i ett flertal bolag med finansiell och digital inriktning.

Glamma.se är en marknadsplats online som förmedlar skönhetsbehandlingar för den ansvariga salongens räkning. Utöver smidigheten i att erbjuda bokningsbara tider online erbjuder även Glamma webshops för anslutna skönhetssalonger samt delbetalning av tillhörande varor och tjänster. Glamma riktar sitt fokus primärt till den nordiska marknaden och erbjuder en version av motsvarande Styleseat (US), Treatwell (UK) och Vanidy (Brasilien).

“Vår vision med Glamma är att bygga en betydande marknadsplats men även hjälpa segmentet att utvecklas tekniskt. Vi hjälper en annars analog bransch att utveckla sin affär genom att möta kunderna där de finns. Collector, med sin innovativa kultur och kunskap av transaktionsintensiva affärer utgör en stark och lämplig partner att utveckla Glamma vidare.“ CEO Glamma, Amir Mofidi

Credit Kudos Limited grundades 2015, är baserat i London och erbjuder modern, alternativ kreditscoring/ analys av finansiell data. Credit Kudos använder konsumentbaserad transaktionsdata för tydlig och individuell betalningsstatistik i syfte att fatta noggranna kreditbeslut.

“We’re delighted to be working with Collector to expand our vision for fair, accurate and accessible credit. It has been clear from our very first conversations that Collector understand our market and have the requisite experience to support us on our journey. Combining a strong lineage in retail banking with an already prospering portfolio, we believe Collector provides the optimal platform for us to expand our proposition across Europe and the rest of the world.“ CEO Credit Kudos, Freddy Kelly

”Investeringarna i Glamma och Credit Kudos är ytterligare ett bevis på att Collector är med och leder förändringen av den finansiella industrin.” CEO Collector, Stefan Alexandersson

Stefan Alexandersson, CEO I Telefon +46 70-607 38 87 I E-post stefan.alexandersson@collectorbank.se
Åsa Hillsten Eklund, CCO & IR I Telefon +46 70-081 81 17 I E-post asa.hillsteneklund@collectorbank.se