Collector lanserar ny digital företagsprodukt – Reverse Factoring

Göteborg, Sverige – Collector AB (publ.) (Nasdaq Stockholm: COLL). Collector lägger fortsatt stort fokus på digitalisering av företagsprodukter och lanserar Reverse Factoring/Leverantörsfinansiering, en ny online baserad tjänst som gör det möjligt att förbättra företags kassaflöde och stärka egna affärsrelationer.

Fördelar med produkten, utöver enkelheten att ansöka om och använda den digitalt, är att leverantören kan få betalt direkt, vilket kan möjliggöra kassarabatter för t ex e-handlare och andra företag med stora inköp. Produkten ger också företagaren tillfälle att förlänga betaltider. Andra fördelar är att det säkerställer att leverantörsfakturan betalas i tid samtidigt som företagaren själv styr över sin egen kredittid.

”Vi är stolta över att presentera en ny digital produkt för företagsmarknaden där det inte är lika stort tryck på nya spännande digitala lösningar som underlättar företagarnas vardag.” Stefan Alexandersson, CEO Collector

Stefan Alexandersson, CEO I Telefon +46 70-607 38 87 I E-post stefan.alexandersson@collectorbank.se
Åsa Hillsten, CCO & IR I Telefon +46 70-081 81 17 I E-post asa.hillsten@collectorbank.se

Collector är en ledande digital nischbank som utvecklar finansiella lösningar för privat- och företagskunder. För privatmarknaden erbjuder vi lån och sparande, faktura- och delbetalning, kreditkortstjänster och finansiella appar, medan segmentet företag innefattar betallösningar för e-handel och butik, factoring och företagskrediter, fastighetskrediter samt uppdragsinkasso. Koncernen består av moderbolaget Collector AB (publ), helägda dotterbolaget Collector Bank AB där den huvudsakliga verksamheten bedrivs, Colligent Inkasso AB och Colligent Inkasso AS med uppdragsverksamhet och inkasso, samt Collector Ventures med investeringar i FinTech. Bolaget har kontor i Göteborg (huvudkontor), Stockholm, Helsingfors och Oslo. Collector är noterat på Nasdaq Stockholm.

Citat

Stefan Alexandersson, CEO Collector