Collector tecknar finansieringsavtal med Rossignol

Göteborg, Sverige – Collector AB (publ.) (Nasdaq Stockholm: COLL). Collector Bank har tecknat omfattande finansieringsavtal med Rossignol. Affären omfattar factoring och lagerfinansiering för Rossignolkoncernen. Total volym uppgår till cirka 1,2 miljarder SEK. Affären är sedan tidigare kommunicerad, den 28 oktober, i samband med att en principöverenskommelse träffades.

Rossignol är producent av sportutrustning, främst inom skidåkning och sportkläder. Slutkunderna är större sportkedjor och återförsäljare globalt. Rossignol väljer Collector som en helhetsleverantör avseende factoring och lagerfinansiering vilket ersätter ett konsortium av tolv europeiska affärsbanker. Affären avser inledningsvis Skis Rossignol – Club Rossignol och Rossignol Apparel.

Rossignolaffären är ett genombrott för Collector på nya marknader inom factoring och lagerfinansiering i Europa.

”Att genomföra en stor och komplex affär med en internationell aktör som Rossignol är ett kvitto på att vår produkt och kompetens inom Exportfactoring har fått genomslag. Utöver likviditet och god kunskap kan vi här bidra med snabbhet, flexibilitet och ett starkt systemstöd.” Grundare och styrelseordförande Collector, Lena Apler

”Även om vi kommer att fortsätta utveckla/stärka förhållandet med våra historiska finansieringspartners vid särskilda behov, såsom investeringar och intern och extern tillväxt, kommer detta avtal att skapa effektivitet och enkelhet genom att finansiera det rörelsekapital som behövs med hänsyn till vår högst säsongsbetonade verksamhet. Vi är övertygade om att detta är en viktig milstolpe på vår väg till framgång.” Koncernchef Rossignol, Bruno Cercley

Avtalet löper i tre år och börjar gälla med start 1 mars 2017.

Lena Apler, Grundare & Styrelseordförande Collector I Telefon +46 70-525 65 80 I E-post lena.apler@collectorbank.se
Pia-Lena Olofsson, CFO & Head of IR I Telefon +46 70-858 04 53 I E-post pia-lena.olofsson@collectorbank.se
Åsa Hillsten, CCO & IR Collector I Telefon +46 70-081 81 17 I E-post asa.hillsten@collectorbank.se

Denna information är sådan information som Collector AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 november 2016 kl. 18.00 CET. Börsen: Tickerkod COLL