Collector Ventures investerar i Kaching

Göteborg, Sverige – Collector AB (publ) (Nasdaq Stockholm: COLL)

Collector Ventures fortsätter att satsa i nya FinTech-bolag och investerar nu i Kaching. Bolaget utvecklar mobila kassalösningar som bland annat kopplar ihop e-handel och försäljning i fysiska butiker och riktar sig främst mot större detaljhandelskedjor. Kassalösningen finns redan i samtliga butiker hos Digital Inn, som är en Apple premium reseller.

Kaching, som ursprungligen knoppades av från mobilutvecklingsbolaget Dynamo, erbjuder digitala mobila betallösningar och riktar sig mot större detaljhandelskedjor. Teamet består av erfarna seniora utvecklare med erfarenhet från bl.a. Spotify, Skype, Truecaller och Klarna. Utöver grundaren och entreprenören Mat-hias Plank är de största delägarna i Kaching investmentbolaget Creades, Richard Båge, Rustan Panday och Daniel Soussan som etablerat bl.a. Mediaplanet och Insplanet samt varit delaktiga i uppbyggnaden av Story-tel.

Det är hög tid att modernisera shoppingsupplevelsen även i butiker. Vi ser med stor glädje fram emot ett samarbete med Kaching som kommer att förändra kundupplevelsen och ta betalningar i butik in i framti-den, samtidigt som både merförsäljningen och effektiviteten hos handlaren ökar. Det gör både kunder och butikspersonal gladare”, säger Liza Nyberg, VD på Collector bank.

Collector Ventures investerar i nya FinTech-bolag med en utpräglad digital inriktning där Collector Bank ser en teknisk och affärsmässig nytta. Hittills har Collector Ventures investerat i ca 20 FinTech-bolag som tex. Wint, Veckopengen, BetterWealth och Nordkap.

Liza Nyberg, CEO CollectorI Telefon 073-910 00 00  I  E-post liza.nyberg@collectorbank.se
Lena Apler, Ordförande Collector Ventures och Collector I Telefon 070-525 65 80 I E-post lena.apler@collectorbank.se