En av tio män drabbade av inkontinens – få pratar om det

Report this content

Manlig inkontinens är vanligare än vad de flesta tror. En studie visar att det drabbar en av tio män. Men eftersom få pratar om det är det många som inte söker hjälp i tid.

–  Om man går med det för länge kan blåsan och njurarna bli permanent förstörda, säger Ralph Peeker, överläkare och professor i urologi.

–  Om man går med det för länge kan blåsan och njurarna bli permanent förstörda, säger Ralph Peeker, överläkare och professor i urologi.

Enligt studien från European Association of Urology lider en halv miljon personer i Sverige av urininkontinens. Men att det läcker är inte en sjukdom i sig utan ett symptom på att något annat inte står rätt till. Därför är det viktigt att man söker hjälp för problemet.

– Många tror att det är en naturlig del av åldrandet eller att det inte finns någon hjälp att få. Men så är det inte. Låt dig bli undersökt, det kan ligga en allvarlig sjukdom bakom och det finns effektiva behandlingar, säger Ralph Peeker.

Av de som drabbas söker bara en av fyra hjälp hos vården. Det finns ett tabu kring ämnet och många män upplever det skamfullt och jobbigt att prata om.

– När det exempelvis gäller inkontinens och andra problem med underlivet så är det kvinnligt definierat. Traditionellt sett är det inget som män ska ha och lida av. Synen på det manliga könet som en presterande kroppsdel blir då ifrågasatt, säger Erik Centerwall som är mansexpert och sexolog.

För att minska stigmat har Coloplast startat uppropet #hjälppappa. Tillsammans med vuxna söner, döttrar och närstående vill man öppna upp för samtal och öka förståelsen kring känsliga ämnen. I samband med fars dag den 13 november vill Coloplast uppmana till att skippa slipsen och ge något som kan förändra livet till det bättre – hjälp till att söka vård.

– Syftet med den här kampanjen är att bryta tabun kring manlig sårbarhet i allmänhet och manlig inkontinens i synnerhet, eftersom det fortfarande är väldigt svårt för många att prata om sådana ämnen. Vi vill få bort den genanta stämpeln och uppmana alla män som lider i tysthet att söka hjälp hos en vårdkontakt, säger Helena Lundkvist, marknadschef på Coloplast.

Ja, hur bryter man isen? Titta på filmen https://youtu.be/GZXp0Jx6DgU och dela gärna med dig under hashtagen #hjälppappa.

Helena Lundkvist, marknadschef, kontinens, tfn: +46 (0)300-332 70
e-post: sehl@coloplast.com

Coloplast utvecklar produkter och tjänster som gör livet enklare för människor med ett hälsotillstånd som är mycket personligt (intim sjukvård). Genom ett nära samarbete med användarna utvecklas produktlösningar som motsvarar kundernas speciella behov. Coloplast arbetar inom affärsområdena stomi, urologi och kontinens samt sår- och hudvård. Coloplast arbetar globalt och har över 9000 anställda. Det svenska kontoret ligger i Kungsbacka, strax söder om Göteborg.

Taggar: