Världsledande Coloplast ska bekämpa stomiläckage med löparskor

Åtta av tio stomiopererade med konvexa stomibandage upplever läckage. Därför introducerar nu Coloplast SenSura® Mio Convex – det första konvexa stomibandaget som helt anpassar sig efter kroppens rörelser och hudens former. Med inspiration från löparskons konstruktion, är SenSura® Mio Convex designad för att anpassa sig efter ojämna eller inbuktande områden runt stomin, och motverka risken för läckage.

Så kallade konvexa skal används för stomier som är insjunkna i huden. Den kurvformade konstruktionen lägger ett tryck mot kroppen så att stomin skjuts fram och kan tömma sitt innehåll på ett bra sätt. Studier som Coloplast gjort visar dock att 76 procent av de som använder konvexa lösningar ändå upplever läckage trots att konvexiteten ska motverka just läckage¹. Anledningen är att dagens konvexa skal är stela och saknar flexibilitet nog att kunna följa de ärr och veck som 80 procent av alla stomiopererade har².

Se filmen som visar hur revolutionerande SenSura® Mio Convex fungerar.

– För att möta dessa utmaningar har vårt innovations- och designteam tittat på hur våra kroppar rör sig när de böjer och sträcker sig. Vi fann inspiration i andra saker som vi använder i vårt dagliga liv; till exempel löparskor som böjer sig och rör sig med våra fötter för att både ge flexibilitet och stabilitet för användaren, säger Rasmus Hannemann Møller, Vice President vid Products & Brands på Coloplast.

SenSura®Mio Convex har ett anpassningsbart konvext skal med integrerade flexlinjer. Detta ger både den nödvändiga stabiliteten och stödet för att skjuta fram stomin, och flexibiliteten som gör att den kan anpassa sig efter kroppens former och rörelser. 86 procent av användarna upplever en god eller väldigt god komfort jämfört med liknande produkter och 83 procent känner sig säkra eller väldigt säkra i jämfört med andra produkter³.

För att klara olikheterna och komplexiteten med inbuktande områden kommer SenSura® Mio Convex i tre olika modeller: Soft, Light och Deep. Prestandan hos de tre SenSura® Mio Convex skalen är dokumenterad i kliniska studier. Light och Deep visar minskad förekomst av läckage, förbättrad komfort och livskvalitet⁴. Soft visar minskad förekomst av läckage jämfört med platta produkter⁵.

– Skillnaden är fantastisk. Jag känner mig friare och oroar mig mycket mindre för läckage, säger Gitte, en användare av SenSura Mio Convex Soft.

Anna Wallin, marknadschef stomi, Coloplast, tfn: 070- 635 42 84

Så tycker användarna om Sensura® Mio Convex:
”Modern och är luktfri!! Har fungerat absolut bäst sedan operation för sex veckor sedan.”

”Fantastisk, helt underbar produkt. Inga läckage, man tänker inte på stomin tack vare att man känner sig trygg!”

”Mycket fin påse. Skönt att Mio har fått en konvex platta, så att även jag kan använda en modern platta/påse.”

”Bästa påsen jag använt, känner mig tryggare med den.”

”Den kändes mjuk & trygg – och släppte inte ut lukt”

Kompletterar SenSura® Mio sortimentet – den mest diskreta stomipåsen någonsin
SenSura®Mio Convex har med sig alla fördelarna från SenSura®Mio, det första stomisortimentet någonsin som görs i ett mjukt textilmaterial och i en neutral, diskret grå nyans för att skapa en personlig look och känsla – samtidigt som den är mer diskret. Egenskaperna inkluderar även den elastiska häftan, den neutrala påsdesignen, cirkelfiltret och den nya klickkopplingen.

Med SenSura®Mio blir du av med sjukhus-looken och får istället ökad diskretion, då SenSura®Mio inte syns under några kläder – inte ens under vita. I de tester som gjorts upplever 77% att SenSura®Mio har totalt sett en väldigt bra eller bra diskretion⁶.

Referenser:
1) Ostomy Life Study, 2014, N=4138 (UK, DE, FR, IT, NL, BE, SE, US, CA, AU, JP)
2) IMS study, 2010, N=2300 (US, UK, DE, FR)
3) Coloplast Clinical Study, CP232, N=127 (DK, NO, UK, IT, NL, FR)
4) Coloplast Clinical Study, CP232, N=127 (DK, NO, UK, IT, NL, FR)
5) Coloplast Clinical Study, CP241, N=38 (DK)
6) Coloplast Clinical Study, 2013

Coloplast develops, manufactures and markets medical devices and services to an increasing number of users all over the world. Our business areas include ostomy products; urology & continence care products and products for wound & skin care. We work closely with health care professionals and product users in creating new and innovative products and services. We employ approximately 10,000 people.