• Colorama/

Majoriteten av svenskarna struntar i att renovera fasaden– ”Kan kosta hundratusentals kronor om underhållet ignoreras för länge”

Report this content

Vi renoverar våra hem som aldrig förr. Men ett område lämnas ofta orört – husfasaden. Enligt en undersökning som gjorts på uppdrag av Colorama har närmare 60 procent av svenska villaägare aldrig renoverat sin husfasad. Nästan 70 procent har inte heller några som helst planer på att göra det.

43 procent. Så få svenska hushåll har någon gång renoverat sin fasad, visar en undersökning som Kairos Future gjort på uppdrag av Colorama.

Att renovera fasaden står inte heller högt upp på att-göra-listan i många hushåll. Hela 67 procent uppgav i undersökningen att de inte har några fasadrenoveringsplaner alls. 20 procent hade planer på en fasadrenovering någon gång i framtiden, men kunde inte precisera när.

Vilken typ av fasad man har på sin bostad hänger också ihop med renoveringsbenägenheten och behoven. En överväldigande majoritet av hushållen i Sverige har träfasad. I södra Sverige hittas betydligt fler tegelfasader än i övriga landet. Tegelfasader kräver i regel avsevärt mindre underhåll.

Oavsett fasadtyp kan det bli kostsamt i längden att ignorera underhåll och renovering av fasaden. Särskilt om det är en träfasad.

– Struntar man i underhåll och renovering riskerar man att få röta i panelen. Om det ruttnar kan fukt tränga in i huset, om det vill sig riktigt illa. Då kan det handla om hundratusentals kronor i renoveringskostnader, säger en av Coloramas fasadexperter Johan Virsand från butiken i Visby.

Regelbundet underhåll är den bästa medicinen. Helst bör man göra det vartannat år, rekommenderar Johan Virsand. Då gäller det att vara särskilt noggrann vid ett par moment om man vill få ett bra resultat. Ett av de vanligaste misstagen är att man slarvar med rengöringen.

– Man måste vara extremt noggrann med rengöringen innan man börjar måla en trädfasad och se till att använda rätt typ av rengöringsprodukter. Gör man inte det kan det hända att färgen inte fäster som den ska. Då kommer man behöva göra om arbetet snart igen. En annan sak man slarvar med är att man inte tar död på möglet. Det gäller att ta bort möglet på djupet, inte bara det som är på ytan, säger Johan Virsand.

Fasadexpertens checklista

Här är Coloramas fasadexpert Johan Virsands checklista för att lyckas med fasadrenoveringen. Så gör du:

1. Gör rent först – ordentligt rent
Det första steget är att göra rent och ta död på mögelangrepp. Jag vill betona, att verkligen ta död på mögelsporerna. Nästan alla hus har mögelangrepp i varierande grad. Använd ändamålsenliga produkter, inte bara vanligt rengöringsmedel, för att göra rent och för att död på möglet.

2. Använd bra färg
Se till att använda bra färg. De kostar lite mer men det blir billigare i längden. Dyrare färger är dyrare av en anledning. För vad det handlar om egentligen är hur ofta man är villig att måla sin fasad. De dyrare färgerna har bättre bindemedel och kommer att hålla längre. Kosta på dig en bra färg. Du sparar tid, och i slutändan, även pengar.

3. Fråga om du är osäker
Funkar den här färgen på den här fasaden? Hur gör jag för att underhålla en tegel- eller putsfasad? Om du är osäker, fråga gärna personalen där du köper din färg.

Rikard Hansson
Marknadsansvarig

www.colorama.se

Colorama är Sveriges största färgfackhandel med över 170 butiker runt om i landet. Kedjan ägs till 100 % av handlarna. Vi säljer färg, tapeter, golv, kakel och klinker till både proffs och konsumenter. Våra Tiptop-tjänster en allt större del av vår verksamhet. Dessa är bland andra Coloramas Tiptop, inredningsdesigners (CID), badrumsdesigners och Fasadakuten med våra fasadexperter, där vi hjälper våra kunder att uppnå bästa möjliga slutresultat.

Taggar: