Rekordår för Colorama

Report this content

Colorama, Sveriges största färgfackhandelskedja, har gjort ett rekordår. Inköpen till lokala Colorama-butiker från avtalsleverantörer ökar med 8,4 procent jämfört med 2014 och passerar för första gången någonsin en miljard kronor.

– Det är naturligtvis fantastiskt då en miljard varit ett internt mål länge. Det är kul att se att de lokala butikerna handlar allt mer produkter från Coloramas kedjesortiment, säger Fredrik Hansson VD för Colorama.

Totalt köpte de över 170 lokala Coloramabutikerna i landet in produkter från Coloramas kedjesortiment för 1 006 288 526 kronor. Det är en ökning med 8,4 procent jämfört med föregående år.

Bland kategorierna stod golv för en av de största ökningarna med 25 procent. Även den viktigaste kategorin färg ökade med 8 procent och fortsätter att stå för omkring hälften av de totala inköpen.

– Det är riktigt kul att se en ökning på golvsegmentet då vi under året lanserat vårt första egna golvsortiment som till stor del ligger till grund för ökningen. För oss är det ett bevis på att de lokala butikerna har stort förtroende för våra produkter, säger Fredrik Hansson.

Dessutom fick Colorama idag högst betyg av alla svenska butikskedjor i den årliga kundbemötande-undersökning som Daymaker genomfört och som idag publicerades i Sveriges största handelstidning Market. Colorama nådde hela vägen upp till 93 av 100 procents kundnöjdhet, vilket är den högsta nivån någonsin sedan undersökningen startade 2009.

– För oss är det jättekul. Från centralt håll har vi medvetet satsat på att kunna ge en bra kundupplevelse och haft målsättningen att bli bäst i branschen på just service. Sedan är de lokala handlarna fantastiskt duktiga på att ta hand om kunderna på bästa sätt. De brinner verkligen för det jobb de gör, säger Fredrik Hansson.

För mer information kontakta:
Fredrik Hansson, VD Colorama
Mail: Fredrik.hansson@colorama.se

Om Colorama
Colorama är Sveriges största färgfackhandel med över 170 butiker runt om i landet. Kedjan ägs till 100 procent av handlarna. Colorama säljer färg, tapeter, golv, kakel och klinker till både proffs och konsumenter. Våra tjänster är en allt större del av vår verksamhet. Dessa är bland andra Coloramas tiptop, inredningsdesigners (CID), badrumsdesigners och Fasadakuten med våra fasadexperter, där vi hjälper våra kunder att uppnå bästa möjliga slutresultat.

Taggar: