20 miljoner i EU-bidrag till det svenska teknikbolaget Coloreel

Bolaget Coloreel erhåller mångmiljonbelopp för sin banbrytande trådfärgningsteknik. Endast 51 bolag av 1 376 sökande fick bidrag i aktuell utlysning och Coloreel fick ett av de största, som uppgick till 20 miljoner.
– Vi är oerhört glada och tacksamma över att ha fått detta viktiga bidrag, säger Joakim Staberg, grundare av Coloreel och uppfinnare av tekniken.

Tusentals små och medelstora bolag ansöker varje år om bidrag från EU:s ramprogram för forskning och innovation, Horizon 2020 SME instrument. EU-kommissionen handplockar bolag med potentiellt disruptiv teknik och erbjuder finansiellt stöd och support. Inför det fjärde och sista urvalet under 2016 mottog EU hela 1 376 projektförslag från 34 länder och endast 51 bolag beviljades finansiering.
– Tack vare denna finansiering och ett starkt stöd från EU kommissionen kommer vi att kunna stärka vår IP-portfölj ytterligare och säkra vår målsättning att erbjuda banbrytande trådinfärgningslösningar för textilbranschen, säger Joakim Staberg.

Coloreels unika och patenterade teknik gör det möjligt att färga textiltråd under pågående textilproduktion. Det betyder att användarna alltid har exakt rätt trådfärg tillgänglig när de behöver den. Den första produkten som lanseras baserat på denna teknik är en banbrytande trådinfärgningsenhet för brodyrmaskiner.

Coloreel är en fristående enhet som kan användas tillsammans med praktiskt taget alla brodyrmaskiner utan att det krävs några justeringar. Genom att omedelbart färga en Coloreel-bastråd under pågående brodyrproduktion ger Coloreelenheten en fullständig frihet att skapa unika brodyr utan några som helst begränsningar vad gäller färger. Trådens färg kan snabbt ändras, från en solid färg till en annan eller gradvis för att skapa mjuka övergångar eller vilken färgeffekt som helst.

Coloreel kommer att finnas tillgänglig på marknaden under 2019. Fram till dess kommer ett fåtal partnerkunder få designa och beställa unika Coloreelbrodyr, från Coloreels egen produktion, för till exempel limited editions.

Under 2016 demonstrerades Coloreel enbart exklusivt för specialinbjudna gäster. I februari i år visades Coloreel upp för första gången publikt under Avantex i Paris, en mässa för högteknologiska lösningar till modebranschen. Feedbacken var mycket positiv.

Nästa möjlighet att få se och möta Coloreel-teamet erbjuds på Texprocess-mässan i Frankfurt, Tyskland. Mässan pågår mellan 9 och 12 maj och Coloreel finns i monter F23, hall 4.0.

Läs mer om Horizon 2020’s SME Instrument här: http://ec.europa.eu/easme/en/comment/4325

För mer information, kontakta:

David Borg
david.borg@coloreel.com
+46 73 388 22 22

Coloreel är ett innovativt svenskt bolag som har utvecklat en banbrytande teknik som möjliggör en löpande högkvalitativ infärgning av textila trådar.

Taggar: