Coloreel säkrar distribution i Europa för innovativ trådinfärgningsenhet

Coloreel har nu säkrat distribution i Europa genom ledande distributörer av industriella brodyrmaskiner och textilskrivare. Distributörerna kommer ansvara för försäljning, service och installation till alla kunder.

Coloreel har nu tagit det första steget i uppbyggnaden av ett globalt distributörsnätverk, med start i Europa. Ledande distributörer på nyckelmarknader inom brodyrbranschen har skrivit på för att bilda grunden av nätverket. Med en välstrukturerad underhållsorganisation kommer distributörerna att ha hand om försäljning, installation och service på respektive marknad.

"Vi har varit med Coloreel från först stund och trott på denna fantastiska idé hela tiden", säger Reimar Westerlind, Ägare ACG Gruppen, Distributör for Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Ukraina.

Coloreel-tekniken möjliggör högkvalitativ omedelbar färgning av textiltråd medan den är i produktion. Den första produkten som ska lanseras baserad på denna teknik är en banbrytande trådinfärgningsenhet som fungerar med alla befintliga industriella brodyrmaskiner. Genom att omedelbart färga en vit tråd under brodyrproduktionen ger Coloreel fullständig frihet att skapa unika brodyr utan några begränsningar i användning av färger.

"Coloreel är den mest spännande innovationen i brodyrbranschen de senaste 20 åren! Denna teknik kommer att förändra hur många broderare arbetar för alltid", säger Tony Dorsey, VD på AJS Embroidery, Coloreel distributör för den brittiska och irländska marknaden.

På grund av den enorma marknadspotentialen och den tydliga trenden inom personalisering kommer Coloreel kommer att lansera sin produkt i Europa först. De flesta marknader har anslutit sig till Coloreel’s distributionsnät och fler kommer att ansluta sig.

"Det är en av de revolutionära produkter som är ett skifte mellan det förflutna och framtiden. Vi förstår knappt hur vi kunde träffas eller hålla kontakten utan smartphones för tio år sedan eller hur vi lyckades resa överallt utan GPS. Snart kommer vi att tänka på hur vi har kunnat brodera i så många år utan Coloreel-tekniken", säger Francisco Fandos, VD på Grupo FB Maquinaria S.A., Coloreel distributör för Spanien och Portugal.

Nästa steg är att påbörja dialogen med potentiella distributörer utanför Europa. Målet är att utvidga distributionsnätet till hela världen så att alla kan dra nytta av att kunna använda denna banbrytande produkt.

"Med distributörernas många år av erfarenhet och expertis inom brodyrmarknaden är jag övertygad om att de kommer att kunna sälja vår revolutionerande trådinfärgningsenhet", säger Magnus Hellström, VP Sales & Marketing på Coloreel.

Världsledande företag inom textil, mode och sportkläder står i kö för att använda denna produkt som kommer att lanseras 17-20 september på Avantex i Paris, mötesplatsen för högteknologiskt mode, i monter Z428. Där kommer kunderna att träffa både Coloreel och deras Europeiska distributörer.

För mer information om Coloreel, besök www.coloreel.com eller kontakta:

Magnus Hellström, Marknads- och försäljningschef, magnus.hellstrom at coloreel.com, +46 709 501 620

Coloreel är ett svenskt teknik- och innovationsföretag inom textilindustrin. Sedan 2009 har företaget utvecklat Coloreel-tekniken, en banbrytande innovation som möjliggör högkvalitativ infärgning av textiltråd som öppnar fantastiska nya designmöjligheter. Tekniken kan i framtiden användas för brodyr, sömnad, stickning, vävning med mera. Coloreels första produkt baserad på tekniken är en trådinfärgningsenhet som är skapad för att användas till industriella brodyrmaskiner.

Magnus Hellström, VP Sales & Marketing på Coloreel