Com Hems bredband toppar Netflix Speed Index för sjätte månaden i rad

Sedan 2012 mäter Netflix med vilka snitthastigheter operatörerna levererar sina tjänster. Com Hems bredband har sedan mätningens start varit bland de snabbaste och har sedan juni 2014 intagit förstaplatsen varje månad, före landets övriga operatörer.

Netflix mäter internetanslutningen för varje film som streamas över tjänsten liksom vilken operatör som står för den. Resultatet presenteras varje månad på siten Netflix Speed Index, som mäter den genomsnittliga hastigheten för streamad video under tre timmar när belastningen av nätet är som högst och jämför samtliga leverantörer på den svenska bredbandsmarknaden.

-Att vi månad efter månad kommer först i Netflix Speed Index är ett kvitto på att de investeringar vi gjort i vårt nät de senaste åren har gett resultat. Vårt nät har tre gånger bättre kapacitet än tidigare och vi leverarar sedan i höstas 50 Mbit/sek som lägsta hastighet till alla kunder, säger Asanga Gunatillaka, Produktdirektör på Com Hem.

Bland svenska operatörer visar Netflix decembermätning att det är Com Hem som har det snabbaste bredbandet i Sverige. Det gör att Com Hem har toppat listan 6 månader i rad. Bredbandsbolaget och Telia hamnar på sjätte respektive nionde plats på listan.

-Netflix Speed Index visar att vi är den operatör som kan leverera snabbast hastighet till våra kunder under den tid på dygnet som belastningen är som högst och då de som mest behöver ett stabilt och snabbt bredband, avslutar Gunatillaka.

Information till redaktionen:
Mer information data för samtliga månader:  http://ispspeedindex.netflix.com/sweden
Mer information om Com Hems bredbandsnät: https://www.comhem.se/bredband/ombyggnationen

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fredrik Hallstan, Presschef, tel: 0761 153830, e-post:

Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av digital-tv, bredband och telefoni. Cirka 39 procent, närmare 1,85 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud. Com Hem erbjuder prisvärda, högkvalitativa tjänster inom tv, bredband, fast telefoni och har ett konkurrenskraftigt erbjudande av bredband- och telefonitjänster för företag. Com Hem grundades 1983, har cirka 1 000 anställda och huvudkontor i Stockholm. Verksamheten bedrivs genom de tre dotterbolagen Com Hem AB, Phonera Företag AB samt iTUX Communication AB. Com Hem är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, gå till: www.comhemgroup.se.