Kommuniké från årsstämma i Com Hem Holding AB (publ) den 23 mars 2017

Com Hem Holding AB (publ) har idag haft sin årsstämma i Stockholm.

Val av styrelse och revisor
Stämman beslutade att omvälja Andrew Barron, Nicholas Stathopoulos, Joachim Ogland, Monica Caneman, Eva Lindqvist och Anders Nilsson till styrelseledamöter. Andrew Barron omvaldes till styrelsens ordförande.

Stämman omvalde vidare KMPG AB som revisionsbolag för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Utdelning
Stämman beslutade om utdelning för räkenskapsåret 2016 med 4 kronor per aktie, fördelat på två utbetalningstillfällen om 2 kronor per aktie och utbetalningstillfälle. Som första avstämningsdag för utdelning fastställdes den 27 mars 2017 och som andra avstämningsdag den 26 september 2017. Utdelning beräknas ske genom Euroclears försorg den 30 mars 2017 respektive den 29 september 2017.

Återköp av teckningsoptioner
Stämman beslutade att lämna ett erbjudande om återköp av teckningsoptioner till vissa styrelseledamöter och ledningspersoner såsom innehavare av teckningsoptioner av serie 2014/2017 och 2014/2018.

Incitamentsprogram
Stämman beslutade om att inrätta ett långsiktigt aktiesparprogram för ledande befattningshavare och vissa övriga nyckelpersoner anställda i Com Hem-koncernen ("LTIP 2017") samt överlåtelse av egna aktier som säkerhet för leverans av aktier i LTIP 2017. Vidare beslutade stämman om antagande av en detaljförändring i villkoren för de långsiktiga aktiesparprogrammen som antogs vid årsstämman 2016 (LTIP 2016) respektive årsstämman LTIP 2015 (LTIP 2015).

Återköp av aktier
Stämman bemyndigade styrelsen att, intill nästkommande årsstämma, vid ett eller flera tillfällen fatta beslut om att förvärva högst så många aktier i bolaget att bolagets innehav vid var tid inte överstiger en tiondel av samtliga aktier i bolaget.

Minskning och ökning av aktiekapital
Stämman beslutade om minskning av aktiekapitalet med 5 609 209 kr genom indragning av 5 071 161 egna aktier och om en samtidig fondemission med motsvarande belopp. Det totala antalet aktier i Bolaget efter indragningen uppgår till 183 879 479.

Härutöver beslutade stämman om ytterligare minskning av aktiekapitalet genom indragning av de egna aktier som innehas vid tidpunkten för anmälan av beslutet till Bolagsverket.

Ändring av bolagsordningen
Stämman beslutade om två ändringar i bolagets bolagsordning, dels att ge bolagsstämman större flexibilitet när det gäller revisorns mandattid, dels en anpassning på grund av att lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument har ändrat namn.

Marcus Lindberg, Investor Relations Manager

Om Com Hem koncernen
Com Hem levererar bredband, tv, play och telefonitjänster till svenska hushåll och företag. Vårt kraftfulla och framtidssäkra nät med hastigheter upp till 1 Gbit/s når hälften av Sveriges hushåll, vilket gör Com Hem-koncernen till en viktig motor i det digitala Sverige. Vi erbjuder våra 1,5 miljoner kunder det största utbudet av digitala tv-kanaler och playtjänster via digitalbox eller på surfplattor och mobiltelefoner. Bolaget grundades 1983 och har cirka 1 100 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och verksamheten bedrivs genom de fyra dotterbolagen Com Hem AB, Boxer Access AB, Phonera Företag AB och iTUX Communication AB. Under 2016 omsatte koncernen 5 665 MSEK. Com Hem-aktien är sedan 2014 noterad på Nasdaq Stockholm. www.comhemgroup.se.