Ny router från Com Hem ger bredband med Sveriges snabbaste WiFi

Report this content

Det oberoende testföretaget Excentis har för tredje året i rad testat routrar från Sveriges största bredbandsleverantörer. Testet visar att den nya routern Com Hem WiFi Hub C1 ger upp till fyra gånger högre surfhastighet och är i genomsnitt 57 procent snabbare än konkurrenternas routrar.

Enligt testet från Excentis ger den router Com Hem levererar en maxhastighet på 773 Mbit/s, vilket är 106 Mbit/s högre än den router som kom på andra plats. I genomsnitt uppmätte nya Com Hem WiFi Hub C1 en hastighet på 168 Mbit/s, vilket är 61 Mbit/s snabbare än routrarna från Telia och Bredbandsbolaget.

Graf 1: Högsta uppmätta hastighet per testad router.

“Med vår nya router höjer vi ribban ordentligt för vad kunderna kan förvänta sig av sin bredbandsleverantör. Testet från Excentis visar entydigt att vår router både är snabbare och har väsentligt bättre täckning än vad våra konkurrenter kan erbjuda idag,” säger Joakim Öhrström, Chef för bredband och telefoni på Com Hem.

Graf 2: Hur mycket bättre Com Hems router genomsnittligen presterar jämfört med den bästa av konkurrenternas routrar vid varje mätpunkt som användes i testet, mellan 1 till 16 meter.

Com Hem WiFi Hub C1 som tillverkas av SagemCom lanseras idag. Den har den senaste tekniken med bland annat sju antenner, dubbla frekvensband och smart strålformning som fokuserar WiFi-signalerna mot din enhet.

Routern ingår i alla nya abonnemang från 100 Mbit/s och uppåt. Befintliga kunder kan köpa routern från 0:- till 799:- (+frakt 99 :-) beroende på abonnemang och bindningstid.

Information till redaktionen:
Testet genomfördes i november 2016 av det oberoende testföretaget Excentis i Gent, Belgien, på uppdrag av Com Hem. Excentis är ett internationellt erkänt testföretag för nätverksteknologier och telekommunikationslösningar. Det används löpande som oberoende testinstitut av Europas ledande telekomföretag.

Varje router testades av Excentis i ett kontrollerat och störningssäkert testhus mot trådlösa enheter från några av de största tillverkarna av mobiltelefoner, datorer, surfplattor och trådlösa bryggor, så som Apple, Samsung, ASUS och Dell.

Läs mer i pressmaterialet:
Jämförelsetest höghastighetsroutrar – sammanfattning av rapport

Com Hem levererar bredband, tv, play- och telefonitjänster till svenska hushåll och företag. Ungefär 40 procent av landets hushåll är anslutna till Com Hems nät, vilket gör Com Hem till en viktig motor i det digitala Sverige. Vi erbjuder bredbandshastigheter upp till 1 Gbit/s samt ett stort tv-utbud via digital-tv i hemmet eller mobilt med Com Hem Play. Bolaget grundades 1983 och har cirka 1 200 anställda varav cirka 700 arbetar inom kundservice. Huvudkontoret ligger i Stockholm och verksamheten bedrivs genom de tre dotterbolagen Com Hem AB, Phonera Företag AB och iTUX Communication AB. I september 2016 förvärvades Boxer TV-access AB. Under 2015 omsatte koncernen 5 000 MSEK. Com Hem-aktien är sedan 2014 noterad på Nasdaq Stockholm. www.comhemgroup.se.