Kabe realiserar Lean i planeringen med ComActivity

Report this content

ComActivitys avancerade planeringsapplikation ger Kabe möjlighet att införa en Lean-baserad taktstyrd modell för sin produktion och materialförsörjning. Visualisering och flexibilitet är kännetecknande för lösningen. Resultat syns genom högre effektivitet, kortare genomloppstid och lägre kapitalbindning.

Kabe har sedan många år använt affärssystemet Movex/M3. Faktum är att det har gått 25 år sedan Kabes VD Alf Ekström köpte Movex av Peter Björkman, grundare av ComActivity. Ny teknologi ger nu Kabe möjlighet att införa moderna Lean-baserade modeller för material- och produktionsplanering med visualiserade flöden. I lösningen ingår också säljplanering av produktionsserier för såväl husvagnar som husbilar. Produktionsserier planeras i förväg och vagnbehovet är till en början representerat av planerade serier som efterhand bokas upp av kundorder. Ända in till monteringstidpunkten kan en kundorder ändra vagnarnas unika konfiguration. Därmed påverkas materialbehovet och tidsätts enligt gällande produktionstakt och sekvensläggning. I arbetet med att välja den bästa vägen framåt utvärderade Kabe om de skulle uppgradera till den senaste versionen av affärssystemet. Kabe hade flera krav som de ansåg strategiska. Av dessa var taktplanering och åtkomst via internet var viktigast. - Det visade sig att inget av våra viktigaste kriterier kunde uppfyllas inom ramen för en uppgradering. Jag vände mig till ComActivity istället för att se om de kunde hjälpa oss, säger Alf Ekström, VD och koncernchef Kabe AB. - Genom att renovera, förbättra och utöka affärssystemet med nytt webbaserat gränssnitt för sälj- och taktplanering kan principerna för Lean Manufacturing stödjas fullt ut i produktionen hos Kabe, säger Peter Björkman, grundare till ComActivity AB. - Med hjälp av ComActivitys verktyg kommer vi att få lägre lagernivåer, tightare flöden i fabriken och kortare genomloppstider, fortsätter Alf Ekström, VD och koncernchef Kabe AB. - Att införa lösningar baserat på verksamhetens krav är den nya vägen till ett bättre resultat. Tidigare var tesen att systemet var lösningen. Kabe har gått ifrån att vara systemorienterade till att bli lösningsorienterade och vi på ComActivity har rätt verktyg för att hjälpa Kabe in i den nya lösningsorienterade eran, fortsätter Peter Björkman. Den grundläggande tesen bakom ComActivitys lösningar är att: Affärslösningar ska ge användarna vad de önskar när de önskar det och hur de önskar det istället för en samling av andras önskningar, inklusive oönskade sådana. För mycket är kontraproduktivt och för lite är otillräckligt. Endast väl avvägda funktioner med hög flexibilitet är ”perfekt”. För mer information, vänligen kontakta: Peter Björkman Grundare och chefsarkitekt, ComActivity AB Tel: +47 41 67 92 58 E-post: peter.bjorkman@comactivity.net Magnus Grönvik Sälj- och marknadschef, ComActivity AB Tel: +46 704 806088 E-post: magnus.gronvik@comactivity.net Alf Ekström VD och koncernchef Kabe AB Tel: +46 36 39 37 01 E-post: alf.ekstrom@kabe.se Fakta om Kabe AB KABE-koncernens huvudsakliga verksamhet består av tillverkning och försäljning av husvagnar, husbilar, transport- och andra mobila enheter samt campingtillbehör till den Europeiska marknaden. Med starka varumärken och ett brett produktsortiment ska KABE vara en fullsortimentsleverantör till återförsäljarna. KABE har sedan starten ständigt utvecklats och är idag en koncern med dotterbolag såväl i Sverige som utomlands. Totalt omsätter koncernen ca 1,4 miljarder kronor (2007) och antalet anställda uppgår till drygt 430 personer. KABE AB är noterat på OMX Nordiska Börs, Stockholm, Nordiska Listan, Small Cap. www.kabe.se

Taggar: