Dotterbolag bildat för veterinärmedicin

Den 30 juni beslutade CombiGenes styrelse att bilda ett helägt dotterbolag, vars uppgift blir att hantera eventuella veterinärmedicinska tillämpningar av CombiGenes genterapeutiska behandlingsmetod mot epilepsi. Upp till 2% av alla hundar beräknas lida av epilepsi vilket ofta kan leda till hunden måste avlivas. Genom bildandet av dotterbolaget markerar CombiGene att den eventuella veterinärmedicinska tillämpningen väsentligen skiljer sig från den humanmedicinska och att verksamheterna hålls operationellt åtskilda.

CombiGenes behandlingsmetod mot epilepsi går ut på att med hjälp av genterapi i det drabbade området av hjärnan uppreglera mängderna av neurotransmittorn NPY samt de Y2-receptorer som tar emot NPY. Utvecklingsarbetet ligger i preklinisk fas och det återstår att visa att metoden är effektiv och säker på människa.

Initiativet till att studera metodens lämplighet även för hundar kommer från den danska gymnasieeleven Slàine Chaimbeul som 2011 kontaktade docent David Woldbye vid Köpenhamns Universitet som är en av CombiGenes två vetenskapliga grundare och en internationellt ledande expert inom sitt område. Under handledning av David Woldbye skrev hon en uppsats om sin idé och denna uppsats vann årets pris i Danmark 2012. Ett anslag erhölls sedan från danska forskningsrådet och under 2014 gjordes en första studie vid Köpenhamns Universitet på Beaglehundar för att finjustera hur behandlingen skulle utföras och bekräfta att den var säker. Studien, som utfördes tillsammans med forskare på Rigshospitalet och Köpenhamns Universitet, blev en framgång men inte förrän i våras hade forskarna möjlighet att gå vidare och planera nästa studie. I denna nya studie ska hundar av olika raser, och som av veterinär konstaterats lida av svårbehandlade epilepsiliknande tillstånd, ges behandling som förhoppningsvis är botande. En ansökan för att få göra studien godkändes i april av djurförsöksmyndigheten i Danmark. Eftersom CombiGenes godkända patent även innefattar behandling av hundar och djur så var det naturligt för David Woldbye att vända sig till CombiGene med en förfrågan om sponsring, vilket i förlängningen ledde till bildandet av det nu aktuella dotterbolaget.

- Veterinärmarknaden är gigantisk och många hundägare är villiga att betala ett högt pris för att deras djur ska få leva och var friska, säger styrelsemedlemmen Lars Thunberg som är CombiGenes största aktieägare och som redan tidigare förordat denna idé. I sanningens namn har vi ännu inte gjort någon grundlig marknadsundersökning men åtminstone ett veterinärmedicinskt bolag som jag träffat var intresserat. Den nu aktuella sponsringen är i storleksordningen 200 000 kronor men parallellt med studien kommer vi att titta närmare på marknadspotentialen.

- Det här blir en studie på hundar för hundar, tillägger David Woldbye. Oavsett om den lyckas eller inte går det tyvärr inte att dra några större slutsatser från denna studie angående CombiGenes projekt mot humanpatienter. I humanprojektet arbetar vi med helt andra metoder och modeller, och det projektet förblir givetvis viktigast för oss.

Dotterbolaget som fått namnet CombiGene Vet AB får ett aktiekapital på 50 000 kr men ett aktieägartillskott på cirka 250 000 kr från CombiGene planeras inom kort. Tidigast under våren 2016 kommer den aktuella studien att rapporteras och först då kommer dotterbolagets ägande och fortsatta finansiering att avgöras. Styrelsen består av CombiGenes styrelseordförande Arne Ferstad samt CombiGenes styrelseledamöter Morten Albrechtsen och Lars Thunberg, men någon VD utses inte i nuläget.

Kort om CombiGene AB

CombiGene har genom att kombinera framsteg inom neurovetenskap och modern genteknik utvecklat en behandlingsmetod som i prekliniska studier visat sig kunna förhindra epilepsianfall. Bolaget fokuserar i dagsläget på att vidareutveckla denna behandlingsmetod så att den kan komma epilepsipatienter tillgodo. Enligt styrelsens bedömning har emellertid CombiGenes behandlingsmetod potential att utvecklas så att den kan användas även mot andra hjärnrelaterade sjukdomar.