Styrelsen föreslår utdelning av dotterbolag

CombiGene AB:s styrelse har igår 4 februari fattat beslut om att föreslå att årsstämman 2016 beslutar om att det helägda dotterbolaget CombiGene Vet AB ska delas ut till aktieägarna i CombiGene AB.

Bakgrund och motiv

CombiGene Vet AB är ett av CombiGene AB helägt dotterbolag som bildades under 2015. Bolagets uppgift är att hantera eventuella veterinärmedicinska tillämpningar av CombiGenes genterapeutiska behandlingsmetod mot epilepsi. Bolaget sponsrar för närvarande en grupp danska forskare och veterinärer som studerar effekten av behandlingsmetoden på hundar med epilepsi.

Även om humantillämpningen och veterinärtillämpningen av CombiGenes behandlingsmetod bygger på samma forskning och samma teknologi så kommer både produktutveckling och kommersialisering av projekten att ta olika banor. Det är viktigt att ge respektive tillämpning bästa förutsättningar att utvecklas självständigt. Styrelsen i CombiGene anser att en renodling genom den uppdelning som föreslagen utdelning medför ökar förutsättningarna för respektive ledning och styrelse att bättre utveckla och tillvarata sina respektive operationella och strategiska möjligheter. Styrelsens målsättning med CombiGene Vet är att bolaget ska upptas till handel på en etablerad marknadsplats för mindre och växande bolag. En separat notering av CombiGene Vet skapar även bättre förutsättningar för framtida finansiering av bolagets verksamhet. Därför har styrelsen beslutat att dela ut samtliga aktier i CombiGene Vet till CombiGenes aktieägare. Utdelningen kan ske på sådant sätt att den så kallade Lex Asea kan tillämpas, innebärande att aktieägarna inte betalar skatt på utdelningen utan att anskaffningskostnaden för aktieägarnas aktier i CombiGene efter beslut av Skatteverket delas upp på CombiGene-aktien och CombiGene Vet-aktien, så att skatt på reavinst sedan uppstår om försäljning av CombiGene-aktie eller CombiGene Vet-aktie sker till ett pris som överstiger den nya anskaffningskostnaden.

Styrelsemedlemmen och CombiGenes största aktieägare Lars Thunberg kommenterar: ”Jag har hela tiden trott starkt på veterinärtillämpningen av vår teknologi. Den pågående hundstudien har visserligen inte kommit så långt ännu men det förändrar inte min inställning. Som störste ägare ställer jag mig positivt till att delta i en eventuell framtida noteringsemission och jag är övertygad om att en notering går att göra. Men först ska stämman säga sitt”.

Utdelningen av CombiGene Vet

Innan styrelsens förslag om utdelning av CombiGene Vet tas upp på CombiGenes årsstämma ska följande steg vidtas:

1)      CombiGene lämnar ett ovillkorat aktieägartillskott på minst 350 000 kronor till CombiGene Vet för att möjliggöra dels en framtida noteringsemission, dels ge in en ansökan om att uppta aktierna i CombiGene Vet till handel på en etablerad marknadsplats för mindre och växande bolag.

2)      En lämplig styrelse tillsätts i CombiGene Vet för att leda CombiGene Vet:s verksamhet, inkluderande att leda arbetet med att ge in en ansökan om att uppta aktierna i CombiGene Vet till handel på en etablerad marknadsplats för mindre och växande bolag.

Efter utdelningen avses CombiGene Vet dels genomföra en noteringsemission för att säkerställa att CombiGene Vet har tillräckligt rörelsekapital för driften av bolagets verksamhet under de kommande tolv månaderna, dels ge in en ansökan om att uppta aktierna i CombiGene Vet till handel på en etablerad marknadsplats för mindre och växande bolag. Styrelsens bedömning är att en sådan ansökan kommer att kunna inlämnas redan under 2016.

Oaktat ovanstående kan styrelsens utdelningsförslag återkallas om det innan årsstämman 2016 skulle visa sig (i) att resultat från den pågående studien på hundar med epilepsi eller från djurstudier som äger rum på CombiGenes uppdrag skulle visa att behandlingskonceptet inte är säkert eller inte är effektivt, (ii) att en kompetent ledning till CombiGene Vet inte har kunnat rekryteras, (iii) att CombiGene Vet fått klara indikationer på att noteringsansökan inte kommer att godkännas av en handelsplattform, eller (iv) att utvecklingen i omvärlden, t. ex. investeringsklimatet, omöjliggör eller kraftigt försvårar noteringsemissionen eller CombiGene Vet:s planerade verksamhet i övrigt.

CombiGenes årsstämma äger rum i Lund den 4 april 2016. Kallelse till årsstämman kommer att offentliggöras senast fyra veckor dessförinnan, den 7 mars 2016. Fullständigt förslag och övrigt beslutsunderlag kommer att offentliggöras senast den 21 mars 2016. Senast då kommer tidsplan för utdelningen att offentliggöras.

CombiGene har genom att kombinera framsteg inom neurovetenskap och modern genteknik utvecklat en behandlingsmetod som i prekliniska studier visat sig kunna förhindra epilepsianfall. Bolaget fokuserar i dagsläget på att vidareutveckla denna behandlingsmetod så att den kan komma epilepsipatienter tillgodo, men metoden kan ha potential att utvecklas så att den även kan användas mot andra neurologiska sjukdomar. CombiGene har kontor på Medicon Village i Lund och bygger på forskningresultat från Lunds Universitet och Köpenhamns universitet. Bolaget är publikt och är noterat på AktieTorget. www.combigene.com.

Läs även MER FRÅN BOLAGET, ett nyhetsbrev från CombiGene som innehåller allmänna nyheter och information som inte bedöms som kurspåverkande. Fler MER FRÅN BOLAGET och PRESSMEDDELANDEN finns på www.combigene.com