Comedy Central börjar sända radio

Comedy Central har inlett ett samarbete med MTG Radios nya kanal Radio1. Mellan 13-15 varje fredag fr.o.m. i morgon sänds programmet Comedy Central LIVE Radio, där de tre programvärdarna Sebastian Widman, Martin Lagos och Gert Fylking får besök av ståuppkomiker från Comedy Central LIVE – TV-kanalens stand up klubb på Brunnsgatan 6. Programmet ska skapa en skön fredagsstämning med mycket humor och känslan av att helgen står för dörren.

Comedy Centrals satsning på stand up går som tåget. Biljettförsäljningen till stand up-klubben Comedy Central LIVE har gått över all förväntan när drygt 2 000 biljetter såldes på några veckor. Framgången har resulterat i fem extrainsatta shower samt en Sverigeturné. Kanalens stand up-block ”USA:s Roligaste stand up” som sänds varje dag mellan 22.20-23.10 är ett av kanalens mest sedda program. Under 2011 har programmet haft en genomsnittlig tittarandel på 0,8 procent i åldergruppen 15-34 år. Varje månad ser 1,25 miljoner svenskar på Comedy Central.

Den senaste stand up-satsningen är i radioformat tillsammans med Radio1. MTG Radio-ägda Radio1 är Sveriges första kommersiella prat-radiostation med inriktning på nyheter, väder, diskussionsprogram och trafikrapporter. Stationen sänds lokalt i Stockholm på frekvensen 101,9 Mhz och hade premiär i måndags den 4 april.

Comedy Central LIVE Radio knyter an till stand up klubben Comedy Central LIVE där flera av klubbens komiker intervjuas i samband med deras uppträdanden senare på fredagskvällarna.

Den största delen av programtiden kommer dock att gå till punkten ”så du tror du är rolig”. Där kommer lyssnare att ringa in och försöka vara så roliga han eller hon kan genom en rolig historia, stand-up, ordvitsar mm.  På samma gång är programpunkten en tävling där det gäller att ha kvar Gerts uppmärksamhet. För så fort Gert har tappat intresset så kan han lägga på luren. Han säger då att den som ringde in fick vara ”rolig” 32 sekunder. Det gäller för nästa lyssnare att slå den tiden.

Samarbetet var ett initiativ från MTG Radio, och förslaget var en självklarhet för TV-kanalen:

- Stand up har alltid funnits i Comedy Centrals DNA och detta känns som en spännande förläning av vår klubb och av den stand up vi visar på kanalen, säger Peter von Satzger, kanalchef på Comedy Central.

Programledarna:

Gert Fylking:
En av Sveriges mest kända radio programledare. Har varit med i Sveriges mest framgångsrika morgonshow ”Rix Morronzoo”. Gert har även fått priset ”årets manliga radiopratare” flertalet gånger.

Martin Lagos:
Stå-uppare som synts på de flesta klubbar runt omkring i landet och har även varit på turné i England som supportkomiker till den internationellt prisbelönte komikern Al Pitcher. Och under hösten 2009 medverkade Martin under två tillfällen i TV3 humorprogram ”Comedy Fight Club.” Martin Lagos är också Comedy Central LIVE:s ständige MC.

Sebastian Widman:
Kommer vara den i programmet som sköter spakarna och har en programledarroll. Sebastian jobbar just nu som programledare på NRJ. Tidigare har han jobbat inom Sveriges Radio och gjort humorprogram och han kör även mycket stand up.

För intervjuer och bilder, vänligen kontakta
Erik Lindham, PR-koordinator, Comedy Central
Telefon: 0733-65 82 22
E-post: erik.lindham@mtvne.com

För mer information om Comedy Central, vänligen kontakta:
Peter von Satzger, kanalchef, Comedy Central
Telefon: 0705-12 23 34
E-post:
vonsatzger.peter@mtvne.com

För mer information om MTG Radio, vänligen kontakta:
Per Lorentz, informationschef MTG Sverige
Telefon: 0736-99 24 66

Comedy Central är världens första och största TV-kanal som bara visar komedi och humor. Kanalen började sändas 1989 i USA och har med tittarsuccéer som The Colbert Report, South Park och The Daily Show erövrat världen och når i dag över 95 miljoner hushåll. Comedy Central - som ägs av MTV Networks - lanserades i Sverige den 1 januari och sänder mellan 19.00 och 03.00. För senaste nytt, bilder och annat skoj, gå in på  svenska hemsida www.comedycentral.tv eller fansidan på Facebook.