Studie visar att skratt gör oss glada, hälsosamma och mer sexuellt aktiva

En studie framtagen av Viacom International Media Networks (VIMN) visar på både sociala och emotionella fördelar med att skratta.  Fördelar så som fler vänner, ökad nöjdhet med sitt jobb och en generellt mer positiv syn på livet.

Studien Power of Laughter, framtagen av Viacom International Media Networks (VIMN), har via innovativ teknologi tittat närmare på tv-tittares emotionella stadier för att undersöka de emotionella och sociala fördelarna med att skratta. Studien är en del av VIMNs pågående arbete kring fördelarna med humoristiskt och roligt innehåll. En videosammanfattning av resultatet och tillvägagångssättet kring framtagandet av Power of Laughter kan ses här: http://vimeo.com/85199712

”Vår studie Power of Laughter är en flerskikts- och flerområdesundersökning kring hur fördelaktigt skratt kan vara. Undersökningen visar också hur mycket mer engagerade en publik blir när de utsätts för roligt och humoristiskt innehåll. Vi bekräftar teorin om att skratt verkligen är den bästa medicinen för sinne, kropp och själ och att humor ökar engagemang på ett positivt sätt” säger Christian Kurz, Vice President of Research, Insights & Reporting på VIMN.

Sammanfattade resultat av studien Power of Laughter:

“Att skratta leder till gladare, hälsosammare, mer sexuellt aktiva liv och hjälper människor att bibehålla fysisk, emotionell och social balans”

Fysiska fördelar:
- 63 % av “heavy laughers” beskriver sin vikt som “målvikt”
- “Heavy laughers” är mer belägna att träna än de som är “occasional laughers”.

Emotionella fördelar:
- “Heavy laughers” är 51 % mer belägna att ha en positiv syn på livet.
- 37 % av “heavy laughers” säger att tv-tittande förbättrar deras humör.
- 68 % av ”heavy laughers” är nöjda med sina jobb.
- ”Heavy laughers” är optimister och hela 78 % är positivt inställda till sin framtid.

Sociala fördelar:
- ”Heavy laughers” har 50 fler vänner än ”light laughers”.
- ”Heavy laughers” är 32 % mer sannolika att beskriva sitt sexliv som bra/precis rätt.

”Tv-tittare som ser på roligt/humoristiskt innehåll är mer engagerade”

Skrattets påverkan utforskades minut för minut i hemmamiljö med respondenter från olika delar av världen. Tittarna utsattes för underhållande innehåll i reklampauser vilket jämfördes med reaktioner på faktaprogram. Utifrån detta gjordes beräkningar av hur engagemang skiftar. Skratten mättes med nätbaserad ansiktskodning som diskret spårar ansiktsuttryck via en webbkamera 10 gånger per sekund. Totalt registrerades 12 miljoner emotionella beröringspunkter.

Undersökningen visar på hur skratt ger en omedelbar påverkan på tittarna vars nivåer av emotionellt engagemang ökar i förhållande till innehållet och under reklampauserna. Känslor i reklam kommunicerar fortare och gör tittaren mer mottaglig för innehållet. I ett förlängt perspektiv är människor bättre på att komma ihåg positiva känslor och upplevelser i jämförelse med strikt presenterad fakta.

Undersökningen har gjorts i 12 länder* med fler än 3 500 respondenter hos vilka inverkan av skratt i relation till välmående och engagemangsnivåer undersökts. Utöver detta har mer än 12 miljoner individuella emotionella beröringspunkter mätts upp via en ansiktsscanner (GfK EMO Scan) som avläser respondentens emotionella respons på visuell stimuli genom att analysera invecklade ansiktsrörelser.

För mer fakta från Viacom International Media Networks undersökningar, besök: http://VIMNinsights.viacom.com.

* Länder: MX, ZA, RU, SE, IT, ES, PL, DE, NL, FR och UK. Projektet genomfördes i två faser enligt följande.
Fas 1: En 10 minuter lång onlineintervju kring attityder till livet och skrattets roll. 1 350 respondenter i 12 länder
(UK, FR, DE, PL, SE, IT, ES, NL, RU, MX, ZA, SG).
Fas 2: En 25 minuter lång onlineintervju där respons på programinnehåll och komersiella block mättes. 2 250 respondenter i 9 länder (UK, DE, PL, IT, ES, NL, RU, MX, SG).

För ytterligare information vänligen kontakta:
Lina Bergman, presskontakt MSLGROUP Stockholm
08 550 511 00 eller 076 218 31 67
lina.bergman@mslgroup.com

Robin Kvarnström, presskontakt MSLGROUP Stockholm
08 550 511 00 eller 070 282 76 91
robin.kvarnstrom@mslgroup.com

Jaco Peeringa, Director Public Relations Northern Europe Comedy Central
+31(0)20 4937375 eller +31(0)6 52407390
jaco.peeringa@vimn.com

Om Viacom International Media Networks (VIMN) (Engelska)
Viacom International Media Networks (VIMN), a unit of Viacom Inc. (NASDAQ: VIAB, VIA), is comprised of many of the world’s most popular multimedia entertainment brands, including MTV, Nickelodeon, Comedy Central, BET, Paramount Channel, VH1, VIVA, COLORS, Game One and Tr3s: MTV, Música y Más. Viacom brands are seen globally in more than 600 million households in 170 territories and 37 languages via more than 200 locally programmed and operated TV channels and more than 550 digital media and mobile TV properties. For more information about Viacom and its businesses, visit www.viacom.com. Keep up with Viacom news by following Viacom’s blog at blog.viacom.com and Twitter feed at www.twitter.com/Viacom.

Om GfK EMO Scan (Engelska)
GfK EMO Scan is an award-winning system for analysing emotional response, delivered by global market research agency, GfK. It ensures a uniquely low involvement viewing experience by gaining consumers’ permission to use their own webcams to track their facial movement in real time as they view advertising. GfK EMO Scan won the 2012 Innovation Prize from the BVM, the German association for market and social research. See a demonstration of EMO Scan here.

Taggar: