Sverigepremiär för den senaste säsongen av South Park

På söndag den 8 maj kl. 22.00 är det Sverigepremiär för den femtonde säsongen av South Park på Comedy Central. Det är endast en och en halv vecka efter världspremiären i USA. Kanalen kommer att visa samtliga avsnitt av den nya säsongen med endast en veckas fördröjning från att det sänds i USA. I premiäravsnittet förenas en av världens populäraste teknikprylar med en av vad recensenter de äckligaste filmer som någonsin gjorts.

Premiäravsnittet för South Park säsong 15 heter The HUMANCENTiPAD och driver hejdlöst med varumärket Apple och grundare Steve Jobs. Apples senaste produkt kopplar ordagrant ihop företagets populära iPad med användarna till maskinen The HUMANCENTiPAD. Skapelsen är lika delar produkt och experiment, och Kyle Broflovski är en av tre personer som tvingas delta i experimentet då han skrev under på Apples senaste iTunes-uppdatering utan att ha läst igenom hela avtalet.

Samtidigt är Cartman på krigstigen då hans mamma vägrar att ge honom en iPad, och han anklagar sin henne för att ha antastat honom sexuellt.

Premiäravsnittet har inspirerats av filmen The Human Centipede från 2009, där en galen läkare syr ihop tre människor i varandra för att efterlikna en tusenfoting. Filmen blev omskriven som en av de äckligaste någonsin för det absurt grova innehållet.

Det har gått 15 år sedan South Park för första gången hade premiär i USA. South Park är en av historiens mest framgångsrika animerade serier och har gång på gång skapat en våldsam debatt världen över pga. det kontroversiella innehållet. Den nya säsongen utlovar en minst lika bitande samhällskritik. South Park har alltid varit en Comedy Central-serie, och det var därför naturligt för Comedy Central i Sverige att bli först med att visa säsongen:

- South Park är en av Comedy Centrals viktigaste program-DNA och fan-antalet är absurt. Vi har i över en månad varit nerringda där fans frågat om bilder eller klipp. Eftersom vi är en amerikansk kanal med direktkontakt med moderskeppet i USA kan vi ge svenskarna en säsong mer eller mindre samtidigt som världspremiären i USA. Förutom att vi nu kommer börja köra säsong femton så är vi också den enda kanalen i Sverige som visar de senaste tre säsongerna, säger Peter von Satzger, kanalchef på Comedy Central.

De nya South Park-avsnitten visas med en och en halv veckas fördröjning från att det sänds i USA. Det första avsnittet sändes onsdagen den 27 april på Comedy Central i USA.

Trailer: http://www.southparkstudios.se/clips/sp_vid_382531/?tab=featured

För mer information och bilder, vänligen kontakta:
Peter von Satzger, Kanalchef för Comedy Central
E-post:
vonsatzger.peter@mtvne.com

Erik Lindham, PR-ansvarig för Comedy Central
Telefon: 0733-658 222
E-post: erik.lindham@mtvne.com

Comedy Central är världens första och största TV-kanal som bara visar komedi och humor. Kanalen började sändas 1989 i USA och har med tittarsuccéer som The Colbert Report, South Park och The Daily Show erövrat världen och når i dag över 95 miljoner hushåll. Comedy Central - som ägs av MTV Networks - lanserades i Sverige den 1 januari och sänder mellan 19.00 och 03.00. För senaste nytt, bilder och annat skoj, gå in på  svenska hemsida www.comedycentral.tv eller fansidan på Facebook.