En av Sveriges största tidningar Metro ny kund

Metro har länge varit en av Sveriges största tidningar, med över en miljon läsare på vardagar. På senare tid har man dessutom gjort stora digitala satsningar, och man har bland annat startat upp en branded content-avdelning, där man fokuserar på att skapa engagerande innehåll i samarbete med annonsörer.

Detta är en inriktning som vårt verktyg Quiz Widget, och även gamification i stort, lämpar sig ypperligt för. Detta tyckte även Metro och de har valt att teckna en årslicens för verktyget. Metro inledde samarbetet med en månadslång kampanj tillsammans med Mr Green, en av de största aktörerna inom onlinekasinon och betting. Under kampanjen gjorde Metro imponerande två quizer om dagen i vårt verktyg, och mottagandet från Metros läsare var väldigt positivt och quizerna spelades av tiotusentals personer.

”Det är jättekul att kunna göra det här tillsammans, det tycker vi och det tycker inte minst våra läsare. Alla pratar om gamification just nu och vi tror att det här är framtiden för branded content. Det här är ett sätt att aktivera läsaren och göra den till användare. Aktiva användare är mer mottagliga för budskap och därför är det här en lösning som alla vinner på”, säger Tomas Lundin, Commercial Editor på Metro.

Community Entertainments VD Tomas Järnstål ser mycket ljust på samarbetet med Metro och även företagets framtid inom branded content-nischen.

”Att samarbeta med Metro, och i förlängningen även andra byråer och avdelningar med inriktning på branded content och native advertising, är ett nytt och spännande spår för oss. Vår produkt är som skräddarsydd för just dessa syften och vi hoppas och tror att denna typ av samarbeten kommer att öka markant den kommande tiden.

Det är vaket av Metro att bygga upp en egen avdelning för just branded content, något som verkligen ligger i tiden, och det är väldigt inspirerande för oss att vara med på den resan”, säger Tomas Järnstål.

Quiz Widget finns antingen som färdig produkt eller i licensform, där en årslicens ligger på 150 – 200 TKR/domän beroende på upplägg.

Kontaktperson:
Tomas Järnstål – VD Community Entertainment 0736-89 99 15, tomas@comentab.se