Kvartalsredogörelse Q1, januari-mars 2017

Första kvartalet Q1 2017 för CEAB-koncernen (2016 inom parentes)

• NETTOOMSÄTTNINGEN uppgick till 318 tkr (329 tkr).
  • RÖRELSERESULTAT (EBITDA) för perioden uppgick till –633 tkr (–297 tkr).
  • RESULTAT EFTER SKATT för perioden uppgick till –889 tkr (–510 tkr).
  • RESULTAT PER AKTIE uppgick till –0,43 (–0,31) kronor.
  • LIKVIDA MEDEL uppgår per 31 mars 2017 till 601 tkr (97 tkr)
  • EGET KAPITAL uppgick till 2 038 (1 979 tkr)
  • SOLIDITETEN uppgick till 69 (68) procent

VD-kommentar:

Under första kvartalet 2017 har vi fortsatt att utöka vår kundportfölj. Vi har startat upp samarbeten med bland andra Folksam, Vasakronan och fler affärsområden hos Svenska Spel vilket går i helt i linje med vår strategi att knyta till oss stora, kända varumärken. Detta innebär också att vi i allt större utsträckning får fler licenskunder där vissa intäkter periodiseras över hela året.

Vi har medvetet tagit investerings- och utvecklingskostnader under Q1 vilket påverkar resultatet.  Som vi har berättat om tidigare har vi i ett led att ständigt förbättra våra tekniska lösningar och vår driftsäkerhet tecknat ett avtal med det amerikanska företaget Rackspace. Driftsäkerheten är helt avgörande för vår verksamhet och av den anledningen förbättrar vi nu driften av våra servrar ytterligare i och med samarbetet. Företaget är en av de allra största aktörerna inom molntjänster på Internet och i och med avtalet får vi en ännu säkrare driftslösning än tidigare samt en förstklassig dygnet runt-support på vårt befintliga Amazon-konto (AWS). Rackspace samarbetar idag med över hälften av företagen som ingår i Fortune 100 – de 100 företagen i USA som har störst intäkter – samt tusentals andra företag över hela världen. Detta är en viktig partner för oss för att kunna erbjuda våra uppdragsgivare en tjänst av högsta kvalitet på alla områden genom en extremt hög driftsäkerhet.

Som jag nämnde i vår bokslutskommuniké strävar vi efter att få en ännu större kundportfölj och öka intäkterna ännu mer så att vi kan erhålla ett positivt resultat och ett positivt kassaflöde. Vi har fortfarande inte nått dit, men eftersom antalet kunder blir allt fler och vi utvecklar våra samarbeten med befintliga kunder så ökar ju möjligheten att nå dit snabbare. Samtidigt vill vi ha möjlighet att också investera kapital i att fortsätta utveckla verksamheten såväl personalmässigt som genom produktutveckling.

Jag har sagt det förut men det är värt att upprepa. Vi har en kommunikationsmetod och en plattform som är högintressant för större företag. Vi får dagligen bekräftelse på att vi har en stor fördel att kunna presentera våra nuvarande samarbetspartners för potentiella nya uppdrag. Självklart blir det intressant att ta del av vårt sätt att arbeta inom kommunikation när så många stora och starka varumärken redan samarbetar med oss, vilket naturligtvis är en enorm fördel.

Detta ger oss själva också ett stort självförtroende eftersom det är ett klart bevis på att vi gör rätt och har en sylvass kommunikationsmetod som kompletterar företagens totala kommunikation på ett optimalt sätt. Vi kommer som jag också nämnt tidigare anpassa och utveckla vår affärsmodell till att bli så intäktsbringande som möjligt eftersom vi har möjlighet till det med så stora företag som kundbas.

Vår nya tjänst för e-learning, utvecklingen av vår plugin-tjänst Easy Quiz Player och vår nya julkalender är bara exempel på produkter som vi nyligen har utvecklat och som vi bedömer kunna få genomslagskraft för försäljningsmässigt under 2017.

Väsentliga händelser under perioden

Teckningsoption 2016 TO 15 löstes in med hela 78 %, vilket innebar nytt kapital till bolaget i storleksordningen 1 500 000 kr. Teckningsoptionerna i TO 15 erhölls vederlagsfritt av alla som tecknade sig i bolagets nyemission med teckningstid 10 - 23 juni 2016. För varje tecknad aktie erhöll man en option, som kunde lösas in mot en ny aktie för teckningskursen 6 kronor.

Efter registrering hos Bolagsverket ökar aktiekapitalet i Community Entertainment Svenska AB med    1 561 920 SEK och antalet aktier med 260 320. Antalet utestående aktier efter registrering uppgår till 2 259 040.

Antalet aktier

Antalet aktier uppgår den 31 mars 2017 till 2 259 040.

Nästkommande rapporteringstillfällen

Årsstämma                                               28 juni 2017

Delårsrapport april-juni 2017                  25 augusti 2017

Delårsrapport juli-september 2017         24 november 2017

Bokslutskommuniké 2017                        23 februari 2018

Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor.

Stockholm 26 maj 2017

Tomas Järnstål, VD

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

Tomas Järnstål, VD

Mobil 073 - 689 99 15

Q1 i sammandrag koncernen

RESULTATRÄKNING                                                jan-mars        jan-mars        helår

(Tkr)                                                                      2017             2016           2016

Nettoomsättning                                                                      318                      329                 1 736

Övriga rörelsekostnader                                                        -348                    -286               -1 800

Personalkostnader                                                                  -603                    -340               -1 759

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)    -633                   -297             -1 825

Avskrivningar och nedskrivningar                                      -250                     -207                 -936

Rörelseresultat                                                                -883                   -504            -2 761

Summa finansnetto                                                                    -6                         -6                     -70

Resultat efter finansiella poster                               -889                   -510             -2 831

Betald skatt                                                                                  -                             -                        -

Årets resultat                                                                   -889                    -510             -2 831

Resultat per aktie 1)                                                              –0,43                     –0,31             –1,55

Resultat per aktie efter utspädning 1)                               –0,43                     –0,31             –1,55

Genomsnittligt antal aktier                                               2 085 493            1 665 600      1 832 160

Genomsnittligt antal aktier, efter utspädning               2 085 493            1 665 600      1 832 160

1)       Beräknat på genomsnittligt antal aktie

BALANSRÄKNING

(Tkr)                                                             2017-03-31          2016-03-31            2016-12-31

TILLGÅNGAR

Anläggningstillgångar                                                      1 658                              2 390                               1 840

Kortfristiga fordringar                                                        703                                 405                                  480

Likvida medel                                                                       601                                   97                                   440

SUMMA TILLGÅNGAR                                                  2 962                             2 892                               2 760

EGET KAPITAL OCH SKULDER

Eget kapital                                                                       2 038                              1 979                                1 462

Kortfristiga skulder                                                            924                                 913                                 1 298

SUMMA SKULDER OCH EGET KAPITAL                2 962                              2 892                               2 760

Kontaktperson:
Tomas Järnstål
VD Community Entertainment
tomas@comentab.se

Denna information är sådan information som Community Entertainment är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 maj 2017.