Halvårsrapport Compare-IT Nordic AB

Compare-IT Nordic AB (publ) 556689-5529 tillkännager halvårsrapport avseende perioden maj - oktober 2017

Andra kvartalet, augusti – oktober 2017

• Nettoomsättningen ökade med 135 % och uppgick till 1,010 Tkr (429 Tkr)

• Periodens resultat uppgick till -1,186 Tkr (-907 Tkr)

• Resultat per aktie uppgick till -0.17 kr (-0.21 kr)

Första halvåret, maj – oktober 2017

• Nettoomsättningen ökade med 11 % och uppgick till 1,249 Tkr (1,127 Tkr)

• Periodens resultat uppgick till -2,989 Tkr (-1,572 Tkr)

• Resultat per aktie uppgick till -0.42 kr (- 0.36 kr) Väsentliga händelser under kvartal 2

Marknad och försäljning

• Compare-IT har tecknat avtal med ytterligare 2 stycken hustillverkare/husbyggare: Svenska Husgruppen med varumärkena Faluhus och Forsgrens Timmerhus samt MBAS. Compare-IT:s system ingår som standard i alla hus som levereras.

• Projekt Tvärpilen i Kivik, totalt 32 bostäder, valde Compare-IT:s smarta hem lösning och produktserien Home Line™. Beräknat ordervärde 600-700 tsek.

• Bolaget introducerade ett nytt sätt att redovisa vad kontrakterade hustillverkare och byggare genererar i form av aggregerade årliga volymer. Vid kvartalets utgång hade därmed bolaget kontrakterat hustillverkare som gemensamt uppnår en årlig volym på ca 540 hus per år. Detta motsvarar 4,2% av den totala marknaden för nybyggnation av småhus.

• Compare-IT:s App uppdaterades med stöd för styrning av Philips Hue och IKEA trådfri.

• Första leveransen till Svenska Husgruppen med varumärkena LB-Hus och Nordiska Hus, ett visningshus i Åkersberga, skedde och visningshuset invigdes. Detta var startskottet för löpande leveranser.

• Leveranser till hustillverkaren Intressanta Hus, som erbjuder Compare-IT:s lösning som standard i alla sina hus, startade i augusti. • Slutleverans av produkter ur Compare-IT:s produktserie Commercial Line till projektet nya Tingsrätten i Lund, Kvarteret Kristallen, har skett.

• Organisationen har förstärkts med en teknisk säljare för projekt inom kommersiell belysningsstyrning.

• Under årsstämman den 23 augusti gjordes nyval av Mats Nyberg som styrelseledamot. Mats är Affärsutvecklare på Alcadon Group AB.

• Bolaget ställde ut på fackmässa Elmässan i Stockholm den 18-19 oktober 2018.

Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång

• Förfrågningsunderlag från en större aktör inom lägenhetssegmentet gick under september ut till ett antal bygg- och elinstallationsbolag avseende flerbostadsprojekt, där Compare-IT:s smarta hem system baserat på produkten Home Line™ har valts. I de aktuella projekten kommer Home Line™ levereras förprogrammerad och installeras i elcentraler från Alcadon AB.

• Västkuststugan AB med varumärket VästkustVillan samt dotterbolaget Borohus AB har valt att sätta in Compare-IT:s smarta hem paket som standard i sina villor och fritidshus. Compare-IT har därmed kontrakterat hustillverkare som gemensamt levererar totalt ca 940 hus årligen. Detta motsvarar drygt 7 % av den totala marknaden för nybyggnation av småhus. Enligt SCB påbörjades byggnation av 12 950 småhus under föregående år.

• Compare-IT verkar för att hemmets fasta installationer skall vara integrerade och kunna styras samordnat för att ge de boende bästa komfort och trygghet från den dagen man flyttar in i sitt nya hus eller lägenhet. Compare-IT har som ett led i denna strategi nu även integrerat mot Inwido Sverige – Sveriges största leverantör av fönster och en av de ledande leverantörerna inom dörrar.

• Bolaget har tecknat avtal med Lindén Villan, som från och med nu erbjuder Compare-IT:s smarta hem lösning som standard.

Se fullständig rapport i bifogad pdf-fil