Rektorsakademien välkomnar Skolverkets utspel

Rektorsakademien välkomnar Skolverkets utspel Nätverket "Rektorsakademien" (www.rektorsakademien.se), grundat av Fredrik Jeppesen och Caj Malmros, vill starta en rektorsutbildning som ett komplement till den statliga befattningsutbildningen. Rektorsakademien har under ett drygt år byggt upp ett nätverk för samarbete mellan skolan och näringslivet. Rektorsakademien har på kort tid utan särskilda resurser blivit ett begrepp i stockholmsområdet och nu planerar man att utöka nätverket med kursverksamhet. Under det gångna årets nätverksträffar har behovet av en kompletterande utbildning och stöd blivit tydligt. Samtidigt har ledarna från näringslivet blivit uppmärksamma på den oerhört komplexa chefroll som våra rektorer lever i. Båda parter har i nätverket saker att lära av varandra. - Vi har inte stött på en enda person i skolsystemet eller näringslivet som inte håller med om att Rektorsakademien fyller ett viktigt behov, säger Fredrik Jeppesen och Caj Malmros. Caj Malmros (som startade och drev Vattenfestivalen) har ett stort engagemang i sociala projekt så som t.ex. Friends, Lugna Gatan, Fair Play, Fryshuset. Han också erfarenheter från skolverksamheter som Viktor Rydbergs Gymnasium och Fryshuset. Idag driver han företaget Compassion AB. - Det är viktigt att alla förstår skolans svåra och viktiga roll. Dagens skolungdomar är vår gemensamma framtid. Därför är Rektorsakademien extra viktigt, säger Caj Malmros. Fredrik Jeppesen kommer närmast från IT-branschen (där han arbetat i företag som Icon Medialab ) han har även ett förflutet som yrkesofficer i armén. Numera driver han sedan 2 år framgångsrikt skolan Broängen i Botkyrka och har på kort tid vänt skolan från brantens botten till att bli en av kommunens absolut mest populära skolor. Fredrik fick i maj priset "Årets förnyare av svenskt arbetsliv" på Kompetensgalan i Stockholm. - Dagens skola kräver helt andra kunskaper, färdigheter och förståelse än gårdagens skola. De flesta rektorer har stora utvecklingsbehov förutom den erfarenhet de redan besitter. Framförallt handlar det dock om att skolan står inför ett generationsskifte nu när 40-talisterna drar sig tillbaka under en tioårspersiod, avslutar Error! Bookmark not defined.. Rektorsakademien diskuterar nu med ett flertal intressenter kring möjligheterna att finna en finansiering för fortsatt utveckling. Innehållet i utbildningen skall bedrivas på ett modernt pedagogiskt sätt och dramaturgiskt med fokus på entreprenörskap, ledarskap, marknadsekonomi, intäktsbudgetering, pedagogisk utveckling, ungdomskultur, varumärkesutveckling, speach, IT samt kommunikationsvetenskap. Detta utan att förlora fokus på de traditionella områdena (exempelvis skolförordningar, läroplaner och de rent arbetsrättsliga). För mer information kontakta: Fredrik Jeppesen, 073-520 05 85, fredrik@rektorsakademien.se Caj Malmros, 070-340 41 01, caj@rektorsakademien.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/30/20040830BIT20900/wkr0001.pdf