Comviq dubblar mobildatamängden för att matcha nya kundbeteenden

För att möta utvecklingen att allt fler svenska mobilanvändare mobilsurfar allt mer dubblar nu Comviq mobildatamängden i sina produkter Fastpris abonnemang och Fastpris kontantkort. De nya villkoren gäller med start i dag för såväl nya som befintliga kunder.

–      Sättet man använder mobilen på i Sverige har helt förändrats sista åren. Våra kunder vill kunna se strömmad film i hög kvalitet, eller lyssna på musik stora delar av dygnet. Alla de här tjänsterna använder mobildata. För att bättre matcha behovet dubblar vi nu därför mobildatamängden för både nya och befintliga kunder, säger Joakim Jensen, affärsansvarig för Comviq.

Svenska konsumenters användning av mobiltelefoner har förändrats helt de senaste åren. Volymen mobildatatrafik i svenska nät ökade enligt Post- och telestyrelsen kraftigt, med 31 procent, från första halvåret 2013 till första halvåret 2014, och enligt SIFO köpte svenska folket prenumerations- och streamingtjänster för fem miljarder kronor under 2014. Där telefonen förut användes för att ringa, smsa och skicka det udda mobilkamerafotot så används den till en rad områden i dag – för att bevaka användarens hälsa, för att göra bankärenden och för att exempelvis strömma musik och film via tjänster som HBO Nordic, Netflix och Spotify.

Efter justeringen innehåller Fastpris 145 kr. 0,5 GB, Fastpris 195 kr 2 GB och Fastpris 245 kr 6 GB.

Fakta: så har mobilanvändningen förändrats på svenska marknaden *

• Datatrafiken i nätet ökar kraftigt med 31 procent, från 125 000 Tbyte under första halvåret 2013 till 164 000 Tbyte under första halvåret 2014.
  • Allt färre skickar SMS i takt med att datadrivna tjänster som whatsapp tar mark. I snitt skickades 91 sms per abonnemang och månad första halvåret 2014, vilket kan jämföras med drygt 140 sms 2011.
  • Andelen 4G-abonnemang i svenska nät uppmättes till 3 miljoner i juli 2014 , vilket är en ökning med 2,1 miljoner i jämförelse med samma tid på året 2013.
  • Skiftet från 3G till 4G har drivits på av den nya generationens smartphones med 4G-stöd från framförallt Apple och Samsung, i kombination med användarbeteenden där streamingtjänster växer kraftigt som fordrar högre mobildatahastigheter*

*1 Post- och telestyrelsens rapport Svensk telemarknad första halvåret 2014.
*2 Enligt en SIFO-undersökning beställd av Comviq spenderade svenska folket fem miljarder på prenumerations- och streamingtjänster under 2014.

För mer information, samt kontakt med Joakim Jensen:
Oliver Carra, Presschef, 070-426 40 06

Comviq har sedan 1981 varit pådrivande för att ge de svenska mobilkunderna billigare och enklare mobiltelefoni. Genom att våga vara annorlunda och göra tvärtom är vi den moderna priskrigaren. Våra abonnemang med superlågt fastpris där allt ingår säljs på comviq.se. Och så har vi kontantkort som slår allt annat hos mer än 19 000 återförsäljare i Sverige. Hela idén med Comviq är att det ska vara Billigt. Billigt. Billigt.