• Comviq/

En halv arbetsdag och gärna på toaletten – så ser svenskarnas surfvanor ut

I snitt surfar svenskarna cirka fyra timmar om dagen. Vi surfar hellre på toaletten än på jobbet, och att surfa i grupp är vanligare bland unga än äldre. Surfkollen från Comviq undersöker hur svenskarna använder mobilt internet och hur de uppfattar sitt mobilsurfande.

Hälften av svenskarna föredrar sin smartphone när de surfar och väljer den framför laptop, surfplatta och stationär dator. Hur mycket vi surfar varierar inom åldersgrupperna, men i snitt uppskattar svenskarna att vi mobilsurfar på till exempel sociala medier, läser nyheter eller musikstreamar 3 timmar och 40 minuter dagligen, vilket motsvarar en halv arbetsdag. Det visar Surfkollen, en undersökning som Comviq har genomfört med syftet att få en tydligare bild av hur svenskarna använder sin smartphone i vardagen.

Att vi surfar allt mer och blir mer mobila går i linje med Svenskarna och Internets* årliga kartläggning av svenskarnas internetvanor, vilken visar att 76 procent av befolkningen använder internet i mobilen dagligen. Det är alltså ett beteende som vi tror är här för att stanna, vilket bekräftas av Surfkollen. Sju av tio är övertygade om att de inte kommer minska tiden de spenderar på mobilsurf i framtiden, utan tror snarare på en ökning, enligt Surfkollen.

Den ökade surftiden är inte heller något som verkar oroa svenskarna. På frågan om hur de tillfrågade känner inför den tid de lägger på sitt mobilsurfande svarar över 65 procent att de inte reflekterat över det. Hälften av de tillfrågade är inte heller säkra på hur mycket data de använder varje månad.

- Att vara konstant uppkopplad via sin smartphone sitter i ryggraden hos svenskarna idag. Frågan om hur mycket tid man lägger på surf verkar inte störa oss utan de flesta tycks värdesätta enkelheten med uppkoppling i mobilen. Surfkollen hjälper oss förstå var, när och hur Comviq kan fylla en funktion med innovativa lösningar som förenklar användandet, säger Oscar Karlsson, affärsområdeschef för Comviq.

Surfkollen visar att toaletten är en tydlig favoritplats för att chatta, använda sociala medier eller kolla nyheter via mobilen. Hela 20 procent uppger att detta är en av de platser där de tycker bäst om att surfa. Övriga favoritplatser för mobilsurf varierar mellan generationerna. Sex av tio personer födda på 90-talet eller senare uppger att de föredrar att ligga i sängen och surfa, något som bara tre av tio 50-talister eller äldre gör. För 80-talisterna är soffan en favoritplats för mer än hälften av de tillfrågade.

Svenskarna surfar också intensivt i sociala sammanhang. Mer än varannan person (60 procent) säger sig surfa samtidigt som de umgås med andra, vilket hela 40 procent tycker bidrar till att umgänget blir roligare. Att surfa i kollektivtrafiken på väg till och från jobb eller skola är även det populärt.

*Svenskarna och Internet 2017 är en undersökning av hur svenska befolkningen använder informations- och kommunikationsteknik av IIS. Finns att läsa här.

Om surfkollen
Surfkollen är en undersökning gjord på uppdrag av Comviq. Undersökningen har genomförts via digitala enkäter distribuerade via e-post till svensk allmänhet i åldrarna 16-80 år. Sammanlagt samlades 1060 svar in enligt riksrepresentativa kvoter för kön, ålder och region under perioden 11-17 april 2018. Respondenterna i undersökningen tillhandahölls av företaget CINT.

Louise Ekman, press- & PR-ansvarig, Comviq, +46 70 5222 117/ louise.ekman@comviq.com
Följ Comviq på Cision: http://news.cision.com/se/comviq

Oscar Karlsson, affärsområdeschef Comviq