Orimligt med tre månaders uppsägningstid enligt 9 av 10 svenskar

Regeringens förslag om att dra ner uppsägningstiderna på mobilabonnemang till en månad har brett stöd hos svenska mobilanvändare. Nio av tio svenskar tycker att tre månaders uppsägningstid som används av många operatörer i dag är orimligt. Det framgår av en undersökning genomförd av SIFO på uppdrag av Comviq.

Comviq tog som första svenska mobiloperatör helt bort uppsägningstid i mars 2013. Branschnormen i Sverige är 3 månader.

– Det är bra att normer och villkor som låser in kunder ifrågasätts. Långa uppsägningstider är ett branschpåfund som inte gynnar kunderna. Att rimligheten i dem diskuteras är inte en dag för tidigt, säger Magnus Larsson, Chef för Comviq.

Lagförslaget "Lätt byte - enklare att välja ny leverantör av elektroniska kommunikationstjänster" innehåller förslag till ändringar i lagen om elektronisk kommunikation (LEK). I förslaget föreslås de nya reglerna om bland annat högst 1 månads uppsägningstid och avgiftsfri upplåsning av SIM-kort efter bindningstidens utgång gälla från och med 1 maj 2014.

– Färre kunder lämnar oss faktiskt sedan vi tog bort uppsägningstiden. Vi har fått ett enormt gensvar från våra kunder som stärker vår övertygelse att det var rätt sak att göra, säger Magnus Larsson, chef för Comviq.

Undersökningen visar också att cirka hälften, 52 %, anser att 1 månads uppsägningstid är att se som rimligt, vilket är i linje med förslaget från regeringen.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget TNS SIFO i oktober 2013 på uppdrag av mobiloperatören Comviq. 3 177 svenskar i åldrarna 15-79 intervjuades. Undersökningen har genomförts med ett representativt urval sett till kön, ålder och region, vilket säkerställer ett statistiskt urval.

För mer information, samt kontakt med Magnus Larsson:
Oliver Carrà, Presschef Comviq, 070-426 40 06.

Comviq har sedan 1981 varit pådrivande för att ge de svenska mobilkunderna billigare och enklare mobiltelefoni. Genom att våga vara annorlunda och göra tvärtom är vi den moderna priskrigaren. Våra abonnemang med superlågt fastpris där allt ingår säljs på comviq.se. Och så har vi kontantkort som slår allt annat hos mer än 19 000 återförsäljare i Sverige. Hela idén med Comviq är att det ska vara Billigt. Billigt. Billigt.

Citat

Det är bra att normer och villkor som låser in kunder ifrågasätts. Långa uppsägningstider är ett branschpåfund som inte gynnar kunderna. Att rimligheten i dem diskuteras är inte en dag för tidigt, säger,
Magnus Larsson, chef för Comviq.