• Concent AB/

BC INVESTMENT ABs TILLTRÄDE AV BARENTS CENTER SENARELÄGGS YTTERLIGARE TILL SENAST DEN 31 MARS 2017

Concent Holding AB (publ) (”Concent” eller ”Bolaget”) har tillsammans med BC Investments AB (”Köparen”) kommit överrens om att senarelägga tillträdesdagen för projektet Barents Center, från det tidigare kommunicerade datumet (21 mars 2017). Bolaget beräknar att den nya legala strukturen för förvärvet kommer att fastställas den 31 mars 2017. Tillträde avses därefter att genomföras så snart det är praktiskt möjligt.

Concent meddelade den 1 februari 2017 att avtal tecknats om att, genom dotterbolaget Östermyra Bruk AB (publ) (”Östermyra Bruk”), avyttra fastigheterna Patan 1 och 2 i Haparanda kommun och projektet Barents Center. Tillträdesdagen var ursprungligen satt till den 20 februari 2017.

Concent meddelade vidare den 21 februari 2017 att diskussioner inletts, på initiativ från Köparen, avseende vissa planerade förändringar i den legala strukturen för förvärvet vilket medförde en senareläggning av tillträdet till den 21 mars 2017. Med anledning av att dessa diskussioner fortfarande är pågående har parterna kommit överrens om att tillträdet av Barents Center ska senareläggas ytterligare. Bolaget beräknar att den nya legala strukturen för förvärvet kommer att fastställas den 31 mars 2017. Tillträde avses därefter att genomföras så snart det är praktiskt möjligt.

Som en följd av ovan kommer förfarandet med förtida inlösen av det obligationslån om 200 MSEK som emitterades av Östermyra Bruk den 12 september 2016 att förskjutas.

Bolaget kommer att kommunicera det slutliga utfallet av de planerade förändringarna så snart parterna är överrens.

Denna information är sådan information som Concent Holding AB (publ.) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21/3, 2017 kl. 16.30 CET. Detta pressmeddelande finns även tillgängligt online på www.concent.se och www.news.cision.com/se.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Concent är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som skapar hem och mötesplatser. Med hjärta, samhällsansvar och finansiella resurser utmanar vi de stora bjässarna i branschen. Det handlar om att skapa ett resultat där kvalitet, miljö, ekonomi och människa är i balans. I praktiken betyder det att vi utvecklar hyresrätter med fokus på ungdomar och studenter, bostadsrätter som fler har råd med och platser där människor möts i form av gallerior, skolor, idrottsarenor med mera. Det goda samhället bygger vi nämligen tillsammans.