• Concent AB/

Concent Holding AB (publ.) publicerar i dag sin delårsrapport för det tredje kvartalet 2016.

Väsentliga händelser under årets första nio månader

• Markanvisningstävlingar vanns i Smedby (Norrköping), Manstorp (Linköping), Södra Brunnshög (Lund), Sandtorp (Norrköping) och Norrtälje Hamn.
  • Tillträde skedde för projektet Valsjöberget (Åkersberga).
  • Produktion av 180 lägenheter startades i projektet Gävlehov samt avseende Barents Center.
  • 502 648 preferensaktier till 94 kr har emitterats under perioden.
  • Concent har under perioden minskat andelen kortfristiga skulder och sänkt de genomsnittliga räntekostnaderna genom att emittera tre olika obligationer, en med 5 års löptid, som är listad på NGM, en med 6+3 månaders löptid samt med 9+3 månaders löptid. Volymen på emissionerna är 110 Mkr, 140 Mkr respektive 200 Mkr.
  • Sju nya medarbetare inom Affärs- och Fastighetsutveckling rekryterades under perioden.
  • Ny styrelse valdes i juni och ny VD rekryterades under perioden.

Väsentliga händelser under kvartalet

• Markanvisningstävlingar vanns i Sandtorp (Norrköping) med 36 bostäder och i Norrtälje Hamn med 95 bostäder.
  • Entreprenadkontrakt tecknades med NCC för projekt Söderport (Norrköping).
  • Purjolöken i Örebro med 82 bostäder färdigställdes och inflyttades i september.
  • Matias Lindberg tillträdde som VD den 1 september.
  • Andelen kortfristiga skulder har minskat och de genomsnittliga räntekostnaderna har sjunkit genom emission av en obligation med 9+3 månaders löptid, vars volym är 200 Mkr.
  • Ny affärsutvecklare tillträdde under september.

Väsentliga händelser efter kvartalet

• Barents Center säljs till ett finskt investerarkonsortium; tillträde, betalning och finansiell påverkan på Concent sker när projektet är färdigställt 2018-2019. I samband med detta har avtalet gällande försäljningen av Concent Utveckling 7 AB från 2014 hävts.
  • Cirka 500 byggrätter tillkommer i Söderport etapp 3 (Norrköping) genom en kombination av privat markförvärv och markanvisning från kommunen.
  • VD kommer avsluta sin tjänst inom Concent i april 2017.
  • Ytterligare en bolagsjurist har rekryterats under oktober.
  • Norrtälje kommun har sagt upp markanvisningsavtalet i Norrtälje Hamn. Concent har bestridit denna uppsägning såsom genomförd utan saklig grund.

VD-ORD

Concent gick in i tredje kvartalet 2016 med en ny styrelse och sedermera tillträdde också undertecknad som ny VD. Huvudfokus har varit att strukturellt genomlysa bolaget och projektportföljen avseende avslutade, pågående och kommande projekt. Dessutom har stor kraft lagts på att skapa bredare möjligheter för Concents affärer i framtiden, vilket syftar till att få en större skara kontrakterade entreprenörer samt en bredare träffbild i marknaden beträffande försäljningar. Detta strukturella genomlysningsarbete får vissa negativa konsekvenser i Q3 för att Concent ska komma bättre ut i Q4 samt i kommande år.

Concent har fortsatt mycket gott inflöde av nya affärer genom vunna markanvisningstävlingar och direkttilldelningar från kommuner. Parallellt genomförs också privata markförvärv. Under perioden tillkom 132 bostäder i portföljen med planerad produktionsstart under åren 2018-20. Arbetet med att utöka portföljen med sikte på produktionsstart i just detta tidsintervall fortgår.

Under perioden färdigställdes projektet Purjolöken i Örebro med 82 hyreslägenheter. Glädjande är att produktionen följde tidplan så att slutbesiktning och inflyttning kunde ske enligt utsatta tider. Kvaliteten är mycket god i projektet, vilket inte minst konstateras genom få brister vid slutbesiktning. Övriga två pågående projekt i Örebro och Gävle, totalt 363 hyreslägenheter, följer tidplan och färdigställs under våren 2017.

Ett antal entreprenörer har kontrakterats för kommande projekt. Avtal är tecknat med NCC för projektet Söderport i Norrköping och entreprenadavtal för projekten i Linköping samt i Upplands Väsby tecknas under Q4. Concent har därmed säkerställt produktionspartner i samtliga projekt som beräknas starta under det närmaste halvåret.

Resultatet för Q3 tyngs av det faktum att Concent hittills under 2016 inte genomfört någon försäljning av större volym. Den temporära baksidan med att vinna markanvisningstävlingar är att kostnaderna byggs upp under några år innan försäljning kan starta. Concent har en icke oansenlig mängd projekt i tidiga skeden som ska ut till försäljning under 2017-2018. Vår genomlysning av portföljen ger dock vid handen att dessa projekt ser starka ut och att fokuseringen på försäljningsinsatser, av såväl hyres- som bostadsrätter, nu ska intensifieras. Det märks ingen avmattning i marknadens efterfrågan på bostäder och prissättningen bedöms vara stabil närmsta året.

Under Q3 har c:a 700 hyreslägenheter i Upplands Väsby, Linköping och Norrköping paketerats attraktivt för marknaden. Försäljning beräknas landa under Q4 och signalerna initialt är att bostäderna tas väl emot av potentiella köpare. Avseende försäljning av bostadsrätter påbörjades försäljning av 58 bostäder i Trosa under perioden, men har tvingats att ta en paus pga. viss arkitektonisk modifiering av projektet påkallat av Trosa kommun. Ny försäljningsstart beräknas till januari 2017. Förberedelserna för att starta försäljning av ytterligare cirka 350 bostadsrätter under 2017 har under perioden intensifierats.

Kvartalets resultat belastas av avsättningar för ökade produktionskostnader för de avslutade/pågående projekten i Örebro samt det kommande i Huddinge. Sedan dessa projekt såldes 2014-2015 har prisbilden på entreprenader stigit, vilket medför högre kostnader än Concents avtalade produktionsgaranti. Övriga projekt i projektportföljen är också analyserade och är inte föremål för motsvarande reservation. Vi har under 2016 infört tydligare klausuler i våra avtal, vilket ger oss bättre förutsättningar att hantera oväntade prisförändringar samt andra negativa överraskningar som kan dyka upp under pågående produktion.

En faktor som också påverkar resultatet är kostnader som hänförs till tävlingar som Concent deltar i. Vi vinner många, men inte alla, och kostnader för de förlorade tävlingarna belastar resultatet respektive kvartal. I Q3 var dessa kostnader ovanligt stora. På sikt kommer dock de vunna tävlingarna att ge betydligt större resultat, men initialt kostar det att bygga upp en stark portfölj.

Concents finansiering av byggrätter är kostsam vilket innebär att bolaget måste öka försäljningshastigheten av bostäder framöver. Mängden projekt i tidiga skeden anstränger likviditeten och försäljningen, med ett svagt track record, medför en dyrare finansiering. Från och med första kvartalet 2017 förväntas flera försäljningar ske, vilket ger positiva resultat och kassaflöden. För att lösa likviditeten temporärt under Q4 kommer obligationer i dotterbolag att säljas. Dessutom upptas vid behov kortfristiga lån, vilka löses i Q1 2017.

I mitten av november har försäljning av Barents Center skett, vilket är mycket glädjande då Concent nu funnit en slutlig tagare och därmed kan fullfölja intentionerna med projektet. Med positiva signaler från försäljningen kan vi med tillförsikt se fram emot kommande år då projektportföljen successivt, och med mer jämnhet, exponeras mot marknaden, samtidigt som portföljen ska växa ytterligare.

Stockholm den 18 november 2016,

Matias Lindberg

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

Matias Lindberg, VD
matias.lindberg@concent.se

Denna information är sådan information som Concent Holding AB (publ.) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18/11, 2016 kl. 15:00 CET. Detta pressmeddelande finns även tillgängligt online på www.concent.se och www.news.cision.com/se.