Concent utvald för bostadsutveckling i Salem Centrum

Stockholm: Concent är en av de fyra utvalda aktörerna som fått förtroende utav Salems kommun att utveckla bostäder i Salem Centrum. Ambitionen är att förvandla Salems hjärta till en öppen och dynamisk plats att både bo och vistas på.

I dagens Salem hittar du ett starkt växande nyföretagande, bra kommunikationer till Stockholm och stora naturvärden. Bristen på mindre bostäder och hyresrätter är dock stor och totalt planerar kommunen nu att uppföra 400 - 600 bostäder i området kring Salem Centrum. Dessa kommer att fördelas mellan de fyra vinnande aktörerna. I dagsläget är inte fördelningsvolymerna kommunicerade från kommunen, som dock angett att ingen exploatör kommer få mindre än c:a 5000 kvm ljus BTA. De utvalda aktörerna ska genom en detaljplaneprocess samordna arbetet för att uppnå bästa resultat.

- Det finns en stor potential i området, menar Annika Liljegren, fastighetsutvecklare på Concent. Det befintliga köpcentrat i området har nyligen bytt ägare och expansionsplaner finns vilket gör att det ihop med de nya bostäderna blir ett rejält lyft för Salem och det är verkligen jättekul att få vara med på den resan.

I Concents förslag, som arbetas fram i samarbete med ETTELVA arkitekter, är livet mellan husen en hjärtefråga och bygger på att man flätar samman ett grönt stråk, som rymmer ytor för rekreation och fritidsaktiviteter, med ett centrumstråk som har butiker i bottenplan. Detta stråk leder sedan ner till en aktivitetspark där kommunhus, bibliotek och skola knyter ihop området. På så sätt skapas en omgivning full med naturliga mötesplatser som lockar till både aktivitet och gemenskap.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

Annika Liljegren, Fastighetsutvecklare
annika.liljegren@concent.se

Denna information är sådan information som Concent Holding AB (publ.) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6/12, 2016 kl. 15:00 CET. Detta pressmeddelande finns även tillgängligt online på www.concent.se och
www.news.cision.com/se.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Concent är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som skapar hem och mötesplatser. Med hjärta, samhällsansvar och finansiella resurser utmanar vi de stora bjässarna i branschen. Det handlar om att skapa ett resultat där kvalitet, miljö, ekonomi och människa är i balans. I praktiken betyder det att vi utvecklar hyresrätter med fokus på ungdomar och studenter, bostadsrätter som fler har råd med och platser där människor möts i form av gallerior, skolor, idrottsarenor med mera. Det goda samhället bygger vi nämligen tillsammans.

Taggar: