Concentric: Genombrottsorder för ny variabel flödespump för olja

Concentric har fått sin första order på en ny variabel flödespump för olja från en global lastbilstillverkare.

Den variabla flödespumpen är baserad på en ny teknologi som drivits fram av strängare emissionslagstiftning inom EU från och med 2013, något som kommer att följas av samma strikta krav i USA från och med 2016. Den variabla flödespumpen för olja innebär ett mycket attraktivt erbjudande för både tillverkare av motorer och lastbilar samt slutkunder som exempelvis åkerier, eftersom den reducerar bränsleförbrukningen med mellan 0,5 – 2 procent.

”Vi förväntar oss en mycket god marknadspotential för den här nya produkten”, säger David Woolley, VD och koncernchef i Concentric AB. ”Under 2014 kommer omkring 650.000 motorer att omfattas av den strängare emissionslagstiftningen i Europa, enligt data från Power Systems Research. Bränslekostnaden är den enskilt största kostnaden för åkerier, och utgör omkring 30 procent av den totala kostnaden. Oavsett motorns storlek, tillverkningsland och var den används, blir reglerna allt strängare för utsläpp och fokus ökar på att åstadkomma en lägre bränsleförbrukning. Därför är vår nya produkt värdeskapande.”

Leveranserna startar under fjärde kvartalet 2012 med en ökning under 2013 och full volym 2014. Ordern förväntas få en positiv påverkan på EBIT från och med 2013.

Kontaktperson: Lena Olofsdotter, Concentric AB, 0708-326 854

Taggar:

Citat

”Vi förväntar oss en mycket god marknadspotential för den nya produkten”, säger David Woolley, VD och koncernchef i Concentric AB. ”Då den strängare emissionslagstiftningen genomförs i Europa, kommer omkring 650,000 motorer att behöva vara anpassade till de senaste reglerna senast 2014. Bränslekostnaden är den enskilt största kostnaden för åkerier, och utgör omkring 30 procent av den totala kostnaden. Oavsett motorns storlek, tillverkningsland och geografiskt område för användning, blir reglerna allt strängare regler för utsläpp och ett ökat fokus på lägre bränsleförbrukning. Därför är vår nya produkt värdeskapande.”
Dadvid Woolley, VD