Concentric slutför förvärv av GKN Sinter Metals de Argentina SA

Concentric AB (“Concentric”) har idag slutfört förvärvet av GKN Sinter Metals de Argentina SA (“GKN Pumps”), en leverantör av motorpumpar i Sydamerika, och stärker därmed koncernens närvaro i regionen. GKN Pumps har en produktionsanläggning i Chivilcoy, Argentina vilket ger Concentric ett viktigt fotfäste i tullunionen Mercosur och möjliggör en fortsatt expansion i Sydamerika. GKN Pumps var tidigare en del av GKN Powder Metallurgy, en division inom GKN plc (noterat på LSE) som är en av världens största producenter av metallpulver och sintrade komponenter.

Förvärvet ger Concentric access till den sydamerikanska marknaden för kommersiella fordon och gör samtidigt att Concentric kan bygga ännu starkare relationer med existerande globala kunder. Det finns även operativa synergier eftersom en andel av globala inköp av sintrade komponenter nu upphör. GKN Pumps kommer initialt att fortsätta fokusera på tillverkning av motorprodukter men på längre sikt kommer Concentric även att påbörja produktion av hydraulikprodukter vid anläggningen. För helåret 2014, uppgick GKN Pumps försäljning till ungefär 100 MSEK och bolaget har 166 anställda.

David Woolley, VD och Koncernchef för Concentric, kommenterar:

“Vi har jobbat hårt för att identifiera potentiella förvärvsobjekt som har processer, tillverkning och produkter som lever upp till Concentrics kvalitetsstandarder samt har en stark ledning på plats. GKN Pumps uppfyller samtliga dessa krav och kommer att stärka Concentrics förmåga att sälja lokalt till våra existerande globala kunder. Vi planerar att stärka vår lokala förmåga genom att anpassa verksamheten till koncernens globala strategi för inköp, tillverkning och lokalt stöd för våra kunder. Jag ser även att GKN pumps, på längre sikt, kommer ha marginaler i linje med resten av koncernen.”

Förvärvet slutfördes den 30 januari 2015 och har godkänts av relevanta parter. Nuvarande verkställande direktör för GKN Pumps kommer att stanna i företaget och bistå i integrationen av verksamheten under det närmaste året. GKN Pumps kommer att konsolideras i Concentrics finansiella rapporter från den 1 februari 2015. Parterna har kommit överrens om att inte redovisa köpekillingen.

För ytterligare information, kontakta David Bessant, CFO, tel +44 121 445 6545.

Taggar: