CONCENTRICS BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI – DECEMBER 2016

FJÄRDE KVARTALET

• Nettoomsättning: 473 MSEK (504) – ned 7 % jämfört med föregående år efter justering för valuta (+1 %).
  • Rörelseresultat: 86 MSEK (83), vilket ger en rörelsemarginal om 18,2 % (16,4) – den underliggande rörelsemarginalen var 17,4 % (16,9), justerat för omstruktureringskostnader och pensionsrelaterade poster.
  • Resultat efter skatt: 64 MSEK (54); resultat per aktie före utspädning om 1,57 SEK (1,32).
  • Stabilt kassaflöde från den löpande verksamheten: 100 MSEK (127), som ett resultat av en fortsatt effektiv hantering av rörelsekapitalet.
  • Utdelning: Mot bakgrund av koncernens resultat och starka finansiella ställning kommer styrelsen att föreslå en utdelning om 3,50 SEK (3,25) per aktie och att nuvarande mandat för återköp av egna aktier förnyas.

HELÅR

• Nettoomsättning: 2 004 MSEK (2 306) – ned 10 % jämfört med föregående år efter justering för valuta (–3 %).
  • Rörelseresultat: 341 MSEK (381), vilket ger en rörelsemarginal om 17,0 % (16,5) – den underliggande rörelsemarginalen var 16,8 % (16,6), justerat för omstruktureringskostnader och pensionsrelaterade poster.
  • Resultat efter skatt: 246 MSEK (271); resultat per aktie före utspädning om 6,01 SEK (6,45).
  • Starkt kassaflöde från den löpande verksamheten: 409 MSEK (366).
  • Koncernens nettoskuld: 300 MSEK (488) – en skuldsättningsgrad om 35 % (57) – återköp av egna aktier om 85 MSEK (142) under året.

Försäljningsutveckling
Koncernens omsättning för fjärde kvartalet och helåret minskade med 7 % respektive 10 % justerat för valuta jämfört med föregående år, vilket var i stort sett i linje med publicerad marknadsstatistik. Den främsta orsaken till den minskade omsättningen var en reduktion om 20% av efterfrågan från slutkunder och en reduktion om 30% av produktionen av klass 8-lastbilar i USA. Uppgraderingscykeln för klass 8 i USA nådde sin kulmen under 2015 och har följts av en justering av lagernivåer. Försäljningen av lastbilar i Europa begränsades något under andra halvåret 2016 som ett resultat av en lägre efterfrågan i södra Europa. Råvarupriserna fortsatte att stärkas under det fjärde kvartalet och även om det inte har påverkat vår efterfrågan ännu, finns det vissa tecken på ökad aktivitet inom produktion av råmaterial. Efterfrågan på entreprenadmaskiner i Nordamerika och Europa har mattats av på grund av den makroekonomiska osäkerheten.

Anpassa sig till marknadsförhållanden
Tillväxt är fortsatt högsta prioritet för Concentric, och under året har vi fortsatt att investera i produktutveckling och att stärka både försäljnings- och ingenjörsteamen. Samtidigt kan vi inte bortse från de utmanande marknadsförhållanden som just nu råder i Europa samt i Nord- och Sydamerika. Därför har vi nyligen informerat om resultatet av de omstruktureringsplaner som påbörjades under det andra halvåret 2016 som en direkt följd av de fortsatt svaga prognoserna för slutmarknaderna i dessa regioner. Omstruktureringen innebär en reducering av koncernens totala arbetsstyrka med 7 %. Reduceringen har framför allt påverkat verksamheterna i Chivilcoy i Argentina och i Hof i Tyskland. Dessutom kommer våra lagerlokaler att rationaliseras. Totalt bidrar dessa åtgärder till årliga besparingar motsvarande 30 MSEK år 2017.

Samtliga delar av verksamheten fortsätter också att delta i Concentrics program för Business Excellence (CBE), som utgör ett ramverk för omstruktureringsplanerna. CBE-programmet har genomförts framgångsrikt vilket har bidragit till att stärka koncernresultatet. Därför förbättrades den underliggande rörelsemarginalen såväl för kvartalet som för helåret till 17,4 respektive 16,8 %, trots utmaningen på marknaden.

Lansering av nya produkter
På mässan IAA 2016 presenterade Concentric nyligen ett stort antal pumpar, däribland nyutvecklade produkter som en ny tvåstegs vattenpump som fick mycket positiv feedback.

Vi fortsätter även att söka efter potentiella förvärv som stärker vårt erbjudande och gör oss ännu mer relevanta för våra globala kunder.

Utsikter
2016 var ett relativt tufft år på grund av de låga råvarupriserna och en nedgång inom lastbilsförsäljning. Framöver kan de ökade statsutgifterna i USA avseende infrastruktursinvesteringar, som utlovats av den nya Trump-administrationen, ha en positiv inverkan under 2017 på de flesta av våra slutmarknader i regionen. Vi kommer att fortsätta fokusera på CBE-programmet för att kunna agera snabbt och rätt utifrån marknadsförhållandena. Marknadsstatistiken tyder på att produktionsvolymerna, viktade för Concentrics slutmarknader och regioner, kommer att bli oförändrade för 2017 jämfört med 2016. Ett antal lastbilstillverkare har nyligen släppt finansiella rapporter och vi noterar att försäljningen har generellt sett stärkts i Europa och att Volvo har höjt sin prognos för försäljning i Europa 2017. Denna mer positiva utveckling i Europa är givetvis även gynnsam för Concentrics utveckling. Concentric är fortsatt väl positionerat, både finansiellt och operationellt, för att kunna realisera vår marknadspotential.

För ytterligare information, kontakta:
David Woolley (VD och koncernchef) eller David Bessant (CFO) på tfn: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Informationen i denna rapport är sådan som Concentric AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 februari 2017 klockan 08:00 CET.