CONCENTRICS HALVÅRSRAPPORT JANUARI – JUNI 2016

Andra kvartalet 2016

• Nettoomsättning: 522 MSEK (620) – ned 11% jämfört med föregående år efter justering för valuta (–5%).
  • Rörelseresultat: 89 MSEK (88), vilket ger en rörelsemarginal på 17,0% (14,2) – jämfört med andra kvartalet 2015, inklusive engångskostnader om 14 MSEK i samband med förvärvet av GKN Pumps
  • Resultat efter skatt: 63 MSEK (62); resultat per aktie före utspädning om 1,52 SEK (1,45)
  • Starkt kassaflöde från den löpande verksamheten: 132 MSEK (114), beroende på minskning av rörelsekapitalet, som utgjorde 3,4% (3,9) av nettoomsättningen på årsbasis
  • Koncernens nettoskuld: 686 MSEK (455); en skuldsättningsgrad om 112% (49), efter att ytterligare omvärderingförluster om 136 MSEK (vinst 244) redovisats i pensionsskulder, en utdelning på 134 MSEK (127) och återköp av aktier om 47 SEK (42) under det andra kvartalet

De sex första månaderna

• Nettoomsättning: 1 040 MSEK (1 243) – ned 13% jämfört med föregående år efter justering för valuta (–3%)
  • Rörelseresultat: 174 MSEK (205), vilket ger en rörelsemarginal på 16,7% (16,5) – jämfört med 2015 inklusive negativ goodwill om 15 MSEK och engångskostnader om 14 MSEK, båda i samband med förvärvet av GKN Pumps
  • Resultat efter skatt: 123 MSEK (151); resultat per aktie före utspädning om 2,98 SEK (3,55)
  • Stabilt kassaflöde från den löpande verksamheten: 196 MSEK (177)

Koncernens omsättning för andra kvartalet och de sex första månaderna minskade med 11% respektive 13% justerat för valuta jämfört med föregående år. Den främsta orsaken till den minskade omsättningen är att försäljningen av klass 8 lastbilar i USA minskade med över 30% under både andra kvartalet och de sex första månaderna. Uppgraderingscykeln för klass 8 i USA nådde sin kulmen under andra halvåret av 2015 och har följts av en justering av lagernivåer. Den europeiska lastbilsmarknaden har däremot visat en stabil tillväxt jämfört med föregående år för sjätte kvartalet i följd. Marknaderna för industriapplikationer i både Nordamerika och Europa har varit fortsatt svaga på grund av låga råvarupriser och att återförsäljare har minskat sina lager. Generellt sett så var Concentrics försäljning för de första sex månaderna i stort sett i linje med publicerade marknadsindex.

Concentric Business Excellence (”CBE”) har varit avgörande för vår förmåga att anpassa verksamheten till den minskade efterfrågan och behålla våra marginaler. Alla delar av verksamheten deltar i programmet för att kontinuerligt förbättra kundservice, stärka medarbetare och effektivisera verksamheten.

Modellen har stärkt koncernresultatet och bidragit till att den underliggande rörelsemarginalen för andra kvartalet och de sex första månaderna förbättrades till 17,0 respektive 16,7%, trots den svagare marknaden. Vi har även fortsatt att stärka våra försäljnings- och ingenjörsorganisationer för att leverera på de organiska tillväxtmål som förmedlades på kapitalmarknadsdagen 2014. Vi fortsätter även att söka efter potentiella förvärv som stärker vårt erbjudande och gör oss ännu mer relevanta för våra globala kunder.

Utsikter
Folkomröstningen om Storbritanniens framtid i EU resulterade i ett utträde. Det är i nuläget svårt att avgöra vad konsekvenserna av detta beslut blir eller hur de nya handelsavtalen kommer att se ut. Men som en global verksamhet med en stark tillverkning och fokus på forskning och utveckling i Storbritannien, gör att Concentric är väl positionerat för att möta de utmaningar som ligger framför oss.

Orderingången, som kommer att resultera i försäljning under tredje kvartalet 2016, var något under omsättningen för andra kvartalet 2016. Vårt fortsatta fokus på business excellence kommer att hjälpa oss att möta utmanande marknadsförhållanden eftersom vi förbereder oss på att efterfrågan på medeltunga och tunga lastbilar i Europa kommer att plana ut under andra halvåret 2016. Samtliga slutmarknader i Nord och Sydamerika kommer förbli utmanande. Marknadsindex reviderades ned under andra kvartalet och tyder nu på att produktionsvolymerna, viktade för Concentrics slutmarknader och regioner, kommer att vara fortsatt svaga under andra halvåret 2016, en minskning med 7% för helåret 2016. Concentric är fortsatt väl positionerat, både ekonomiskt och operativt, för att kunna realisera vår potential på marknaden.

För ytterligare information, kontakta:
David Woolley (VD och koncernchef) eller David Bessant (CFO) på tfn: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Denna information är sådan information som Concentric AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 juli 2016 klockan 08:00 CET.