Concentrics oljepumpar och ”intelligenta” vattenpumpar till Euro-motorer för lastbilar

Concentric har tecknat ett flerårsavtal om leveranser av oljepumpar och vattenpumpar med variabelt flöde till en global lastbilstillverkare, vars nya 11 liters-motor är konstruerad för att möta kraven i lagstiftningen för Euro 6/EPA 13

Årliga intäkter kommer att uppgå till omkring 76 MSEK, baserat på en total volym på 30.000 motorer per år i Europa och USA. Kontraktet följer på en tidigare order som annonserades i oktober 2012 från samma kund, för vattenpumpar till kundens nya 13-liters motor. Total årlig intäkt för båda kontrakten förutses uppgå till omkring 148 MSEK, baserat på en mogen volym på totalt 90,000 motorer per år.

I enlighet med det tidigare kontraktet började Concentric leverera moduler till vattenpumpar till fabriker i Europa och USA under sista kvartalet 2012 för att möjliggöra full överensstämmelse med EPA 13, som trädde i kraft den 1 januari 2013. Volymerna av de tre pumparna kommer att öka successivt under 2013 i tid för den 1 januari 2014, då Euro 6-lagstiftningen träder i kraft, och mogna volymer för båda kontrakten förutses i slutet av 2014 eller början av 2015.

Concentric har påbörjat ett betydande investeringsprogram för att säkra att leveranserna av bolagets pumpar för olja och vatten ska levereras i tid för lanseringen av den andra, mindre motorn med start 2014. Både vatten- och oljepumparna har konstruerats och utvecklats av Concentric i nära samarbete med kunden, med omfattande tillämpning av Concentrics expertis när det gäller simulering av flödesdynamik för att säkra full prestanda.

Vattenpumpen har två hastigheter och styrs av en avancerad magnetiskt koppling från det tyska företaget Licos Trucktec, vilket förvärvades av Concentric i juni 2013. Pumpen ger slutanvändaren en förbättrad bränsleekonomi på 1 procent, vilket blir av allt större betydelse för lastbilsförare, och visar tydligt på synergierna som är resultatet av Licos och Concentrics kombinerade teknologier. I likhet med 13-litersmotorn, är termostaterna integrerade i Concentrics vattenpumpmodul, med vattenfiltrering och en formsprutad impeller i ett stycke. Oljepumpen är en extern kugghjulskonstruktion som balanserar hög effektivitet med lång livslängd.

David Woolley, VD och koncernchef i Concentric, kommenterar: ”Detta viktiga kontrakt är resultatet av många års innovationer och engagemang hos de team hos Concentric och kunden som arbetat nära tillsammans. I projektet har vi kapitaliserat på styrkan hos våra produktionsenheter i både Storbritannien och Indien, för att kunna leverera produkter i världsklass till en optimerad kostnad. Concentrics fokus på teknologi och innovation spelar en viktig roll för att uppnå hållbarhet, och detta är ett övertygande exempel på den filosofin. Kontraktet stöder också våra fastställda affärsmål att växa mer än marknaden och att öka vår marknadsandel.”

För ytterligare information, kontakta David Bessant, CFO, tel: +44 121 445 6545

Taggar: