Consafe Infotech gör farliga jobb säkrare

Consafe Infotech gör farliga jobb säkrare Consafe Infotech har som första företag tagit fram ett larmsystem som fyller 2000-talets alla krav. Nya SOS Personlarm är en lösning utvecklad på Consafes plattform MILES. Med det nya systemet blir tillvaron säkrare för alla som arbetar ensamma i riskfyllda verksamheter där ett nödläge kan uppstå på några sekunder. Exempel på sådan yrken är skogsarbetare, socialtjänstemän, distriktssköterskor, polismän, tulltjänstemän och kronofogdar. Nu har Consafe tagit fram det bärbara larmet MILES - SOS Personlarm där den larmande blixtsnabbt lokaliseras med en felmarginal på mindre än +/-10 meter. Detta är möjligt genom MILES lösningen som kombinerar mobiltelefonsystemet GSM, SMS (short message system) och en mobiltelefon, kopplad till det globala positionssystemet GPS. Enkelt uttryckt innebär det att personal på en larmcentral via en digital kartdator direkt kan se var den nödställde befinner sig och omgående sända rätt hjälp till platsen. Steg för steg ser det ut så här: * När ett larm utlöses kopplas en GSM-förbindelse upp till SOS Alarm * Via GPS (satellitpositionssystem) känner systemet av den larmandes position * SOS-centralen ser direkt vem som larmar och var den larmande befinner sig * En öppen talförbindelse kopplas upp mellan SOS-centralen och den nödställde * SOS Alarm vidtar nödvändiga åtgärder MILES - SOS Personlarm är ett mycket bra exempel både på den stora kundnyttan i de system vi utvecklar och att vår nisch med mobila lösningar för rörliga människor har en mycket stor potential, säger Stefan Nilsson som är VD för Consafe Infotech. Många grupper av ensamarbetare är i dag utrustade med personlarm baserade på NMT 900. Den tekniken upphör att fungera när Telia stänger NMT-nätet nästa år. Men hotbilderna för dessa yrkesgrupper försvinner inte. Därför har både befintliga och tillkommande kunder tagit emot nyheten om MILES - SOS Personlarm med stor glädje. För vidare information kontakta : Stefan Nilsson, VD Consafe Infotech AB, Adelgatan 9, 211 22 Malmö Tel: 040-691 96 01, mobiltel:070-825 96 01, fax 040-691 96 96 E-post: stefan.nilsson@consafeinfotech.com Pressmaterial och övrig företagsinformation finns på:www.consafeifotech.com Pressmaterial och övrig företagsinformation finns på: www.consafeinfotech.com Consafe Infotech AB är ett konsultföretag med inriktning på mobila tele- och datakommunikationslösningar. Consafe Infotech har drygt 120 anställda och planerar en börsintroduktion under år 2000. Huvudkontoret ligger i Malmö och regionkontor finns i Oslo, Göteborg och Karlskrona. Consafe Infotech är ett dotterbolag inom JCE-gruppen AB. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/10/20000306BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/10/20000306BIT00600/bit0002.pdf