Utsatta barns önskelista: upplevelser med hela familjen

Initiativet ”Ljusare jul” är en julklappsinsamling där julklappar till barn i utsatta familjer, som annars kanske inte får några paket under granen, samlas in. Presentkort för aktiviteter som hela familjen kan göra tillsammans, som till exempel biobesök eller bowlingkväll, står högst upp på önskelistan.

− När vi startade ”Ljusare jul” i Jönköping i fjol kunde vi dela ut uppemot 1 000 klappar till barn i utsatta familjer. Vi såg möjligheten att hjälpa till med det lilla vi kan när vi startade initiativet och hoppas att insamlingarna kommer bidra till att långt många fler barn kommer få en julklapp som de annars aldrig hade fått i jul, säger Beatrice Carpvik, varumärkesansvarig på Consid, ett av företagen bakom kampanjen.

Insamlingen drivs av företagen Consid, enstaka Best Western Hotels och Manestam Event & PR. I år utökas ”Ljusare jul” utöver Jönköping även till Malmö, Norrköping och Växjö. Från 21 november till 21 december kan alla bidra till en ljusare jul och ge bort julklappar.

Klapparna delas ut till barn i utsatta familjer i samarbete med bland andra Kvinnojouren, Frälsningsarmén, Svenska Kyrkan och sjukhusens barnavdelningar på de olika orterna.

Här är de utsatta barnens önskelista, som är baserad på uppgifter från lokala kvinnojourer och barnavdelningar på sjukhus, Frälsningsarmén och Svenska Kyrkan:

• Inträde till lokala lekland eller upplevelser

• Inträde till lokalt badhus

• Hockey- och fotbollsbiljetter

• Presentkort till lokala butiker och köpcentrum

• Telefonkort

• Biobiljetter

• Busskort

• Familjespel

• Pussel

• Väskor

• Leksaksbilar

• Lego

• Böcker

• Filmer

• Scrapbooking, ritblock och pennor, pyssel

• Mjukisdjur

• Hygienprodukter – smink, deodoranter, parfym, schampo, balsam, bodylotion

• Smycken

• Kläder, vantar mössor

• Presenter till nyfödda: bebiskläder och mjukisdjur

Så här gör du för att skänka julklappar till behövande familjer:

1. Köp en julklapp som du vill skänka bort och slå in den. Klapparna ska vara nya, hela och rena.

2. Lämna paketet på Best Western-hotellet på din ort:

Jönköping: Best Western Plus John Bauer Hotel, Södra Strandgatan 15.

Norrköping: Best Western Princess Hotel, Skomagaregatan 8.

Växjö: Best Western Hotel Royal Corner, Liedbergsgatan 11.

Malmö: Best Western Plus Hotel Noble House, Per Weijersgatan 6.

3. Fyll i talongen, som finns på respektive hotell, med uppgifter om vad paketet innehåller och om det passar en pojke eller en flicka samt i vilken ålder. Sätt fast talongen på paketet och lägg det under granen.

För mer information, vänligen kontakta:

Beatrice Carpvik, varumärkesansvarig på Consid

beatrice.carpvik@consid.se

+46 (0)769-43 02 27

Consid är ett snabbväxande IT-konsultföretag med kontor i Jönköping, Stockholm, Norrköping, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Göteborg, Värnamo, Växjö och Kharkov. Bolaget startades i Vetlanda år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell. Bolaget beräknas omsätta ca. 270 miljoner kronor för 2014. 2005 flyttades huvudkontoret till Jönköping och de senaste åren har företaget successivt växt till dagens 190 anställda. Läs mer på www.consid.se.