Inbjudan till seminarium - Pengarna som gick upp i rök

Den traditionella tobakssmuggling vi tidigare sett har till stor del ersatts av skattebrott som genererar enorma summor till den undre världen.

Folkpartiet och branschorganisationen Svensk Servicehandel & Fast Food inbjuder till ett seminarium och rapportlansering på temat tobaksrelaterade skattebrott den 2 maj i Sveriges Riksdag.

Det handlar om brist på skattemärkning på tobak, att punktskatten betalas först 72 dagar efter att tobaken förs in i landet samt om dåliga eller obefintliga kontrollsystem.

Arrangörer är Johan Pehrson, riksdagsledamot (FP) och rättspolitisk talesperson samt Bengt Hedlund, vd i Svensk Servicehandel & Fast Food. En färsk rapport kommer att presenteras och övriga deltagare är Stefan Lundberg, chefåklagare på Ekobrottsmyndigheten och Anna-Karin Lindqvist, sektionschef på Skatteverket.

Anmälan senast måndagen den 29 april klockan 12.00 till maria.jans@riksdagen.se. Antalet platser är begränsat.