Centerns väljare vill äta mer närodlat och grönt

Report this content

Vad du väljer för parti och vad du väljer att stoppa ner i kundvagnen hänger ihop. Att mat och politik hör ihop visas tydligt i en färsk Sifoundersökning genomförd på uppdrag av Coop. Det visade sig att vänsterpartister äter mest vegetariskt och sverigedemokrater äter mest kött, kristdemokrater är gladast i tacos och att socialdemokrater mer än gärna fikar med kakor och bullar.

Inför Almedalen har Sifo och Coop undersökt svenskarnas matvanor. Dels för att se hur kostråden från den klassiska matpyramiden står sig i förhållande till dagens konsumtion och dels för att se hur partisympati påverkar hur vi äter. Och det finns en hel del signifikanta skillnader som är kopplade till på vilket parti vi vill rösta på.

Undersökningen visar bland annat:

• Jublade du åt Jan Björklunds tal igår är sannolikheten hög för att du gillar fisk och skaldjur. Liberaler börjar också gärna dagen med en fullkornsmacka.

• Det är inte bara Centerns politik som sägs vara närodlad. Partiets sympatisörer vill också äta mer närodlat och äter också ofta grönsaker.

• Socialdemokraterna har tagit över Fredrik Reinfeldts favoriträtt – korv. De gillar både bullar och glass, men är inte lika förtjusta i chips.

• Kristdemokraterna är tacopartiet nummer 1. Fredagsmyset ska gärna kombineras med läsk och en chokladbit.

• Sverigedemokrater äter mest kött och minst frukt och grönt. De gillar glass, men är skeptiska till ekologisk mat.

• Det grönaste partiet (sett till tallriken) är inte Miljöpartiet utan Vänstern. Partiets sympatisörer har den största andelen vegetarianer av alla partier. De tycker också att nyttig mat borde subventioneras.

• Moderaterna är det parti som lockar minst andel vegetarianer. Istället gillar man både kött och mat från havet. På frukostmackan får det gärna ligga ett par skivor prickig korv.

• Miljöpartiet är glada i grönt om än något mindre än V. De äter mycket vegetariskt idag och vill äta mer vego i framtiden. De är dock starkt skeptiska till läsk med sötningsmedel.

Undersökningen genomfördes från den 15 juni till den 20 juni och omfattade 2000 intervjuer med ett representativt urval från 15 år och äldre.

För mer information om undersökningen, vänligen kontakta:
Tobias Rydergren, tf presschef, Coop
Mejl: tobias.rydergren@coop.se