Coop återkallar charkprodukter

Coop återkallar serranoskinka, rostbiff, salami och prosciutto av egna varumärket Coop som en försiktighetsåtgärd. Produkterna kommer från samma produktion där en råvara med listeria tidigare har hittats.

Coop tar händelsen på största allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Det var vid en provtagning som listeria påvisades i Coop Serranoskinka. Halten var under gällande gränsvärde men produkterna stoppades från försäljning som en försiktighetsåtgärd.

Eftersom produktion av andra charkprodukter sker i samma anläggning väljer Coop nu som en försiktighetsåtgärd att utöka återkallelsen till att gälla följande produkter:

• Coop rostbiff 120 gram med följande bäst före datum: 2018-11-21, 2018-11-23, 2018-12-12 och 2018-12-19
  • Coop serranoskinka 80 gram med samtliga bäst före datum
  • Coop Prosciutto 80 gram med följande bäst före datum: 2019-02-01 och 2019-02-18
  • Coop Milano salami 80 gram med följande bäst före datum: 2019-01-19, 2019-02-11 och 2019-02-16

Konsumenter som köpt produkterna ovan uppmanas lämna tillbaka dem i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

Bakgrund om listeriabakterien:
Listeriabakterier (Listeria monocytogenes) är allmänt spridda i naturen och kan därför finnas på livsmedelsråvaror. Listeria kan vara farlig främst för vissa grupper som äldre, personer med nedsatt immunförsvar och gravida. Listeriabakterien dör vid upphettning till 70 grader eller varmare.

För mer information om listeria, läs på Livsmedelsverkets webbsajt:

För mer information:
För journalister – Coops pressjour 010-743 13 13