Coop publicerar års- och hållbarhetsrapport för 2017

Report this content

Årsrapporten tillsammans med Coop Sveriges hållbarhetsredovisning finns nu tillgänglig på Coop.se. I hållbarhetsrapporten redovisar Coop Sverige sitt prisbelönta hållbarhetsarbete.

Några av 2017 års framsteg är:

• Coop nådde en ekoandel på 10,1 procent, vilket gör oss till den enda stora svenska dagligvarukedjan med en ekologisk försäljningsandel på över 10 procent.
  • Coops hållbarhetschef Louise König utsågs till Sveriges bästa hållbarhets­chef 2017 av tidningen Aktuell Hållbarhet.
  • Änglamark har för åttonde året i rad röstat fram till Sveriges grönaste varumär­ke av svenska folket, i en undersökning gjord av varumärkesföretaget Differ.
  • Coop Sverige har sänkt sina utsläpp av växthusgaser med 70 procent jämfört med basåret 2008.
  • Coops strategiska arbete med att minska sockerhalten i läskedrycker av det egna varumärket Coop har resulterat i cirka 120 ton mindre socker räknat på ett år.

– Under 2017 arbetade vi vidare med vårt kunderbjudande i form av ekologiska, miljömärkta, rättvisa och hälsosamma varor. Vi har även arbetat mycket med djurvälfärdsfrågan och för en minskad antibiotikaanvändning. Allra roligast var initiativet ”Framtidens protein”, med syfte att inspirera våra kunder att äta mer vego. Fokus var på den lilla vardagshjälten – bönan, säger Louise König hållbarhetschef på Coop.

Coop Sveriges finansiella årsrapport ingår i årsrapporten. För mer information om Coops ekonomiska utveckling, läs vår bokslutskommuniké här.

För att ladda ner Coop Sveriges Årsrapport 2017 gå till:

För mer information, vänligen kontakta:
Coops pressjour: 010-743 13 13 eller media@coop.se