Coops medlemspanel visar: Svenskens hälsomedvetenhet ökar

I sin senaste Medlemspanel har Coop ställt frågor om mat och hälsa under temat ”Tid för förändring”. Totalt har 5 649 personer svarat och av dessa menar hela 68 procent att deras hälsomedvetenhet har ökat det senaste året. De två viktigaste anledningarna till förändrade matvanor visade sig vara den egna hälsa och vikten, följt av inspiration i form av nyttiga recept samt tips i tidningar och på internet.

På frågan ”Vad påverkar dig att ändra dina matvanor?” anger de svarande följande: 1. Att jag vill må bättre - 74 procent 2. Att jag vill ändra min vikt – 53 procent 3. Nyttiga recept – 38 procent 4. Tips i tidningar/Internet – 32 procent 5. Råd från myndigheter/läkare – 17 procent

Coop som var en av föregångarna i Sverige inom ekologi och sund mat fortsätter att utveckla sitt sortiment. Under hösten kommer flera varor som väl svarar upp mot kundernas ökade hälsomedvetenhet att lanseras. Bland annat kommer två djupfrysta produkter: en smoothiebas som mixas med yoghurt till ett mättande och sunt mellanmål samt en färdig fruktsallad. Dessutom har Coop tidigare under året minskat på mängden salt i ett antal färdigrätter.

Via sina undersökningar i Medlemspanelen fångar Coop kontinuerligt upp medlemmarnas synpunkter. På så sätt kan Coop ta fram nya produkter och lösningar i sina butiker som möter kundernas krav.

För mer information: Coops pressjour tel 08-743 23 33