• Coop/

Hållbar hummer till helgen: Coop fyller frysarna med miljömärkt hummer

Inför nyår har Coop tagit in MSC-märkt fryst hummer under varumärket Cashelmara. Coops leverantör Ullmo har varit drivande i arbetet med att få fram den certifierade hummern och Coop har köpt upp stora delar av den första fångsten och fyllt frysdiskarna.

Hummern fiskas utmed kustsamhällena på Prince Edward Island i Kanada och var det första hummerfisket som miljöcertifierades med MSC.

– Hållbar hummer är ett viktigt steg i Coops arbete för ett hållbart fiske. Kunderna som handlar hos oss kan känna sig trygga med att vi säljer schysta fiskar och skaldjur. Vi vill ge våra kunder bättre mat för pengarna, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop Sverige.

Ökat intresse
Försäljningen av hummer har ökat de senaste åren, samtidigt som kunderna blivit allt mer intresserade av att handla hållbart. Cirka 60 procent av årsförsäljningen av fryst hummer sker till nyår. Coop ser dock en ökad efterfrågan under hela året.

– Under nästa år hoppas jag att vi har möjlighet att även ta in färsk MSC-märkt hummer i vårt sortiment. Idag är tillgången tyvärr för liten, fortsätter Louise König.

Skonsamma fångstmetoder
Alla fiskeredskap för hummerfisket på Prince Edward Island i Kanada har utgångar för små humrar och fisk. Burarna är uppbyggda av biologiskt nedbrytbart material och ena kortsidan har ett nät som kan upplösas i vattnet inom några veckor om buren skulle tappas bort. På Prince Edward Island är bevarande och skydd av hummerbeståndet viktigt för öborna. Fiskekooperativen, producenterna och de lokala myndigheterna har under många år samverkat för att reglera fisket och stödja forskning för att säkerställa hummerbeståndet för kommande generationer.

Om MSC
Marine Stewardship Council, MSC, är en oberoende global organisation som arbetar för att säkra världens fisketillgångar för framtiden genom att främja de miljömässigt bästa alternativen. MSC-märket visar att fisken inte kommer från ett fiskebestånd som är överfiskat eller är fångad på ett sätt som skadar havets ekosystem.

För journalister: Louise König, Hållbarhetschef Coop, 010-743 21 17

Coops pressjour, 010-743 13 13

För kunder: Coop Kundkontakt, 0771-17 17 17

Bilaga: Pressbild för fri användning i redaktionella sammanhang.

Coop Sverige AB är ett bolag som leder, utvecklar och samordnar Coops verksamhet. Coop Sverige ansvarar bland annat för inköp och sortimentsutveckling, logistik, marknadsföring och affärsstöd. Coop ägs av 3,4 miljoner medlemmar och har cirka 700 butiker runt om i landet. www.coop.se