Ignitia prisas med Änglamarkspriset 2017

Svenska folket och Änglamarksjuryn har röstat fram Ignitia till vinnare av Coops Änglamarkspris 2017. Temat för årets pris är foodtech – smart teknik som möter mat – och Ignitia vinner 100 000 kronor.

Liisa Smits, VD och Ruth Brännvall, styrelseordförande Ignitia

På Sollidens scen på Skansen och inför tusentals besökare mottog Ignitia en prischeck på 100 000 kronor från Coops marknadsdirektör Björn Larsson under söndagen.

Ignitia gör hyperlokala och träffsäkra väderprognoser för småskaliga bönder i Västafrika. Prognoserna skickas ut i lättlästa sms som hjälper bönderna att planera sin skörd mer träffsäkert och hållbart. De kan till exempel minska sitt användande av bekämpningsmedel och använda de begränsade vattenresurserna endast när det behövs tack vare de precisa prognoserna. Tjänsten har växt till 160 000 bönder på bara 400 dagar, och böndernas skörd har växt med i genomsnitt 47 procent med hjälp av Ignitias prognoser.

– Vi är väldigt glada för att få Änglamarkspriset och bli uppmärksammade på hemmaplan i Sverige. Många av de produkter som Änglamark producerar kommer från bönder som Ignitias tjänst finns till för. Jordbrukare efterfrågar teknologi för att hantera det allt mer varierande klimatet för att ta smarta beslut, säger Liisa Smits, VD.

Änglamarkspriset har delats ut av Coop sedan 2002 och är ett pris för att lyfta fram goda initiativ inom hållbarhet. I år är temat foodtech; ny teknik som har potential att lösa hållbarhetsutmaningar inom mat och livsmedelsproduktion.

– Ignitia kan göra verklig skillnad. Med sina väderprognoser kan Ignitia förändra förutsättningar för bönder att odla hållbart för sig och sina familjer. Det vill vi uppmuntra, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop och ordförande i Änglamarksprisets jury.

Änglamarkspriset delas ut för 16:e året i rad. Pristagaren har röstats fram av svenska folket och Änglamarksprisets jury.

För ytterligare information:

Coops pressjour, 010-743 13 13

Ignitia, Ruth Brännvall, styrelseordförande, 073-321 10 06

Om Änglamarkspriset

Änglamarkspriset instiftades 2002 av Hasse Alfredsson och familjerna Taube och Danielsson som en hyllning till naturen och planetens fortsatta positiva utveckling. Bland tidigare vinnare återfinns Gårdsfisk, Solvatten och Peepoo.

Änglamarksprisets jury består av familjemedlemmar till Evert Taube, Hasse Alfredsson, och Tage Danielsson tillsammans med Jonatan Tullberg, chef för egna varumärken och Louise König, hållbarhetschef på Coop (ordförande). Gäst i årets jury är foodtech-experten Hokan Lejdstrand. Årets vinnare har röstats fram av svenska folket och Änglamarksprisets jury.

De fem finalisterna till Änglamarkspriset 2017 var:

• Grönska: Lokalt odlade grönsaker och örter som odlas med ett innovativt odlingssystem och som gör att vi kan odla grödor inomhus i urban miljö och året runt.
  • Simris Alg: Ett pionjärföretag på Österlen som odlar alger.
  • Ignitia: Hyperlokala väderprognoser som levereras till småskaliga bönder i tropiska klimat via sms baserade på GPS-positionering.
  • Tebrito: Utvecklar proteinpulver från mjölmask.
  • Impact Vision: Vill skapa ett mer transparent och säkert globalt livsmedelssystem med hjälp av hyperspektralteknik.

Tidigare vinnare:

2016 Gårdsfisk