• Coop/

Ny milstolpe för Coops ekoandel – mer än var tionde matvara som säljs är ekologisk

Report this content

Coop slår nytt rekord för ekoandel under första halvåret 2016. Med en försäljningsandel på 10,1 procent befäster Coop sin ställning som bäst på ekologiskt inom dagligvaruhandeln.

Under första halvåret 2016 är fler än en av 10 matvaror som säljs på Coop ekologisk. Försäljningsandelen på 10,1 procent är bäst av de stora matkedjorna och innebär en ökning på mer än 13 procent jämfört med samma period förra året. De största kategorierna inom ekologiskt är barnmat, olja och vinäger och ägg.

Vi har fortsatt att göra en rad satsningar på vårt ekologiska sortiment och är stolta över att vi nu nått en viktig milstolpe med en ekoandel på över 10 procent. Hållbarhetsarbetet är något Coop gör tillsammans med våra kunder och vi ser att efterfrågan på ekologiskt är fortsatt stark, säger Anneli Bylund, tf hållbarhetschef på Coop.

Barnmat i topp

Som tidigare år toppar barnmat listan med högst försäljningsandel eko, där mer än en tredjedel av köpen är ekoköp. Den största ökningen jämfört med förra året är inom kategorin färsk fågel, där andelen eko har fördubblats.

1. Barnmat
  2. Olja och vinäger
  3. Ägg
  4. Frukt och bär
  5. Mellanmål och efterrätt

Stockholm och e-handeln ökar mest

Som tidigare är Järna den butik som har högst andel eko och de har ökat ytterligare några procentenheter till strax över 38 procent. I övrigt ligger butikerna i Stockholms innerstad högst. Det är också tydligt att Coops e-handel ligger högt, där snart var fjärde matvara är ekologisk.

För ytterligare information:
Coops pressjour, tel. 010-743 13 13